Karin Bäckmark om kraften i podcasts “Från ögon till öron”
Missade du chansen att lyssna på Karin Bäckmark under Marketing Mornings med Holy Comms och United Spaces den 8 november? Ingen fara – här kommer en recap!
Karin Bäckmark är Head of Podcasts Nordic på Spotify – som är världens största plattform för podcasts. Hennes team fungerar som en partner till alla som laddar upp sin podd på Spotify, men är även ansvariga för att kurera listor och lyfta innehåll så att lyssnarna stannar längre. Trots att hon bakom sig har en lång karriär inom TV-branschen öppnade hon framförandet med att säga att hon inte saknar bildmediet:
“Ljud är ett otroligt medium. Dels för att det skapar bilder på ett annat sätt än TV och film gör. När man lyssnar skapar varje mottagare en egen bild i huvudet. Dessutom är en podcast lätt att starta, kostnadseffektiv och intim. Det är väldigt unikt att kunna prata direkt in i sin lyssnares huvud.”
Något som dock är under utveckling hos Spotify, och som Karin menar är nästa steg för branschen, är podcasts som kombinerar video och ljud. Flera populära podcasts är redan igång och i statistiken ser man tydligt att lyssnarna tycker om att kunna öppna appen och se sina favoritpoddare visuellt – särskilt när något extra kul händer under inspelningen som lockar till skratt.
Kraftigt ökad lyssning senaste åren
Just statistik är något Spotify verkligen tar till vara på och med sig hade Karin flera intressanta siffror. Det finns idag runt sex miljoner podcasts på Spotify och 46 tusen av dessa är svenska. Podcastlyssningen ökar också hela tiden i alla åldrar – bara sedan 2020 har lyssningen ökat tio gånger.
En annan intressant fakta som lyftes av Karin var det faktum att man i de allra flesta länder föredrar att lyssna på podcasts från sitt eget land. Av Sveriges topp 100 är bara ungefär fyra poddar på engelska, vilket är ett genomgående mönster globalt. Jämfört med hur vanligt det är att svenskar ser internationella filmer och TV-serier är det en anmärkningsvärd siffra.
Stor tillit och kraftfull annonsering
Nyligen gjorde också Spotify en undersökning för att få mer insikt i poddsverige. Det mest anmärkningsvärda som kom fram var kanske att hela 82% av de som lyssnar på podcasts litar på innehållet.
“Om jag var en annonsör skulle jag bli jätteglad för den informationen. Det är otroliga siffror och vi vet inte exakt varför det ser ut så. Poddare har en unik förmåga att bygga community – fansen blir starka fans. Att lyssna på någon vecka efter vecka, det skapar ett tight band. Och det kommer med ett stort ansvar.”
Samtidigt menar Karin att mediet har varit undervärderat av annonsörer, men efter flera år av stiltje börjar intresset nu att öka igen. Med tanke på den impact podcast har, och hur många som faktiskt aktivt lyssnar på reklamen, är det inte så konstigt.
Karin Bäckmarks bästa tips för dig som vill starta podd:
Kör igång och testa! Du lär dig på vägen.
Döp podden till något unikt som tydligt säger vad den handlar om.
Använd en bild som poppar i appen!
Posta regelbundet, samma tid varje vecka – men ju oftare du postar desto mer lyssning.
Titta på statistiken och dra lärdomar. När lyssnar folk och när stänger de av?
Behöver du hjälp att komma igång? Hör av dig!
Håll koll på våra kommande event - klicka här!
Guide: LinkedIn ställer om till en video-baserad social media
Är du redo för LinkedIns storsatsning på video? Säkra fortsatt synlighet på plattformen när omställningen kommer (PS. Den är redan här!).
LinkedIn tar, as we speak, ett STORT steg in i framtidens sociala medier och lanserar ett helt nytt, video-baserat flöde inspirerat av TikToks framgångsrika format. Under våren såg vi det komma smygande, och under vintern 2024 kommer plattformen att få en helt ny look och känsla där video står i centrum. För dig som använder LinkedIn som en del av din strategi kan det här innebära både utmaningar och stora möjligheter!
I det nya flödet syns helskärmsvideos, sponsrade inlägg och jobbannonser i en sömlös vertikal vy. Omställningen kommer garanterat att påverka hur vi kommunicerar och bygger vårt varumärke på plattformen – och en ny strategi är ett måste för att fortsatt nå ut.
Hur kan du förbereda dig för LinkedIns nya era?
Vi har sammanställt en omfattande guide som hjälper dig navigera de kommande förändringarna. Den innehåller konkreta tips och insikter för att komma igång med video på LinkedIn, oavsett om ditt mål är att bygga varumärke, attrahera talanger eller öka engagemanget.
Ladda ner vår guide här nedan och få en kickstart i det nya LinkedIn!
*Jag godkänner uppdateringar från Holy Comms.
Webinar: Så skapar ni ett fungerande samarbete mellan marknad och sälj
Att arbeta i silos kan kännas gammalmodigt. Trots detta stöter vi alltför ofta på den klassiska silouppdelningen mellan sälj och marknad - något som både försvårar och förhindrar att önskade resultat uppnås. Ta del av våra erfarenheter och få handfasta tips för ett fungerande samarbete mellan marknad och sälj.
Lyssna till Peter Söderlind, marknadsstrateg och affärsutvecklare och Anna Calleberg, CMO och marknadsstrateg på Holy Comms, som delar sina erfarenheter!
Fyll i formuläret nedan för att ta del av webinaret!
Ingmar Rentzhog om hopp, handling och kraften i hållbarhetskommunikation
Missade du chansen att lyssna på Ingmar Rentzhog under Marketing Mornings med Holy Comms och United Spaces den 27 september? Ingen fara – här kommer en recap!
Den 27 september delade Ingmar Rentzhog, debattör och grundare av klimatplattformen We Don’t Have Time, sina insikter om klimatförändringar och vikten av gemensamma insatser. Tillsammans med Lisa Kruse, grundare av Holy Comms, utforskade han teman som hopp, förtvivlan och konkreta åtgärder vi kan vidta för att möta de stora klimatutmaningar som väntar oss.
We Don’t Have Time är en social medieplattform som förenar över 100 000 medlemmar i 180 länder för att främja klimatarbete. Trots att plattformen ännu inte har nått lönsamhet har den lyckats attrahera 400 betalande företagskunder och samarbetar med tunga aktörer som FN och WWF. Genom att investera en del av vinsten i klimatinitiativ strävar plattformen efter att hjälpa företag att kommunicera sina hållbara lösningar effektivt.
“Börja med pengarna”
Ingmar betonade vikten av att fokusera på ekonomiska val som en effektiv strategi för att minska klimatavtrycket.
"Det som ger störst skillnad med minst insats är att börja med pengarna," förklarade Ingmar. "Många privatpersoner och företag kan halvera sitt klimatavtryck genom att se över vilken bank de använder, vilka pensionsinvesteringar de gör och vilka fonder de investerar i. Genom att aktivt välja hållbara alternativ kan vi faktiskt halvera vårt klimatavtryck."
Ingmar underströk att företag som engagerar sig för hållbarhet inte bara förbättrar sitt varumärke utan även ökar sin konkurrenskraft.
"Precis som med digitaliseringen på 1990-talet är det avgörande för företag att anpassa sig till den gröna omställningen för att överleva. Stora företag som IKEA och Microsoft tar redan betydande steg mot hållbarhet, vilket även påverkar deras leverantörer. Ny lagstiftning kräver att stora företag redovisar sina utsläpp, vilket gör det avgörande för mindre företag att ha koll på sina egna utsläpp för att fortsätta samarbeta."
Utmaningar i hållbarhetskommunikation
I den efterföljande diskussionen om hållbarhetskommunikation tog Lisa Kruse upp den viktiga roll som CSR-rapporteringen spelar. Hon förklarade hur denna rapportering kan erbjuda värdefull data för att validera företagets påståenden och skapa en så kallad "perfect storm" för hållbarhetskommunikation. Det handlar inte bara om att rapportera klimatpåverkan, utan även om att adressera andra viktiga miljöaspekter, såsom biologisk mångfald.
Ingmar instämde i Lisas synpunkter och framhöll att hanteringen av dessa frågor ofta är komplex och kan leda till intressekonflikter. I vissa fall riskerar biologisk mångfald att åsidosättas i jakten på att uppnå klimatmål.
"Vi måste vara medvetna om dessa utmaningar och sträva efter att kommunicera dem på ett enkelt men informativt sätt. Det handlar om att undvika missförstånd och att engagera människor i den bredare diskussionen kring hållbarhet," förklarade han.
Balansen mellan att förenkla och bevara nyanser är med andra ord central för en effektiv kommunikation när det kommer till hållbarhetsfrågor.
Alla kan inte göra allt, men alla kan göra något
Ingmar framhöll dessutom den viktiga kopplingen mellan kommunikation och hållbarhetslösningar: "Det kommer inte att lösa alla hållbarhetsutmaningar, men vi har mycket större chans att lösa dem om vi arbetar tillsammans.”
Lisa instämde och lade till: "Vi som kommunikatörer och ledare har en stor insats att göra genom att kommunicera det vi faktiskt gör bra. Alla kan inte göra allt, men alla kan göra något. Att visa på de positiva saker vi gör kan inspirera andra att följa efter. Det enklaste vi kan göra är att kommunicera våra framsteg både internt och externt, visa stolthet över vad vi åstadkommer och engagera våra anställda. Genom att lägga upp våra insatser på sociala medier kan vi skapa en rörelse av engagemang och förändring.”
"Det bästa vi kan uppnå som kommunikatörer är att motverka felaktiga uppfattningar och dela framgångar. Tänk på de exempel där ingen ville investera först, men sedan ville alla vara med. Det handlar om att skapa en positiv spiral där fler och fler vill engagera sig. Det är där branding och hållbarhet möts – genom att använda ett varumärke som en plattform för klimatåtgärder kan man göra skillnad”, avslutade Ingmar.
Webinar: Leadsgenerering och marknadsföring - så hänger det ihop
Peter Söderlind, marknadsstrateg och affärsutvecklare och Anna Calleberg, CMO och marknadsstrateg på Holy Comms, utforskar hur leadsgenerering och marknadsföring samverkar för att attrahera rätt målgrupp och driva in kvalificerade leads. Genom att kombinera datadrivna insikter med kreativa kampanjer kan företag nå potentiella kunder som har ett verkligt intresse för deras produkter eller tjänster. Vi går igenom övergripande strategier kopplade till innehållsmarknadsföring, SEO, sociala medier och betalda annonser, och hur dessa kan användas för att generera relevanta leads.
Vi diskuterar också hur man kan mäta och analysera marknadsföringsinsatser för att säkerställa att man investerar i rätt kanaler och metoder för att generera kvalitativa leads. Genom att arbeta med segmentering och riktad kommunikation kan företag se till att marknadsföringen inte bara når ut brett, utan även är träffsäker.
Vi går igenom:
Vad är ett kvalificerat lead
Hur ska man tänka kring kanalval
Vad är lead nurturing?
... och mycket mer!
Fyll i formuläret nedan för att ta del av webinaret!
Webinar: Så tar du mark på LinkedIn
LinkedIn fortsätter att växa och idag är det mer eller mindre en självklarhet för företag att ha en närvaro på plattformen. Men att bara finnas där ger sällan resultat och att skapa inlägg och innehåll tar inte sällan mer tid än vad som går att räkna hem. Så, hur ska man tänka som företag och talesperson företag när det kommer till LinkedIn-närvaro? Och hur kan man maxa resultaten men minimera den tidsinvestering som läggs?
Under 25 intensiva minuter reder skribent Hanna Bengtsson och Holy Comms grundare Lisa Kruse ut hur man som företag och talesperson maxar sin närvaro på LinkedIn! Förvänta dig bland annat svar på frågor som:
Varför ska vi finnas på LinkedIn?
Varför behövs talespersoner på LinkedIn, räcker det inte med en företagssida?
Hur ska vi tänka när vi planerar vår LinkedIn-närvaro?
Hur kan vi effektivisera produktionen av inlägg men ändå säkra en regelbunden närvaro?
Hur ska vi tänka kring AI - bra eller dåligt att använda?
Hur ska jag tänka om jag är jätteobekväm/rädd för att göra bort mig?
Fyll i formuläret nedan för att ta del av webinaret!
Webinar: Breaking news - LinkedIn blir som TikTok, hamna on top när plattformen förändras
LinkedIn har länge, mer eller mindre, sett ut på samma sätt. I slutet av mars 2024 släppte LinkedIn en ny betaversion till utvalda användare samtidigt som de läckte till media att de tar upp kampen med TikTok. Fokus kommer fortfarande vara den professionella världen, men flödet är drastiskt ändrat med betydligt mer fokus på video.
För dig som delar inlägg idag innebär förändringen att du måste växla om hur du genomför din produktion. Förändringen är som en våg du kan välja att surfa på. Om du inte ställer om kan räkna med en försvagad synlighet i jämförelse med dina resultat idag.
För dig som ännu inte kommit igång kan förändringen användas som ett sätt att snabbare skapa hävstång på dina insatser. Algoritmen tenderar att premiera användare som aktivt och kontinuerligt använder de nya formaten och taktikerna.
Leder webinaret gör Lisa Kruse, sociala medie-expert och grundare av Holy Comms, Peter Söderlind, marknadsstrateg och före detta vd och marknadschef på bolag inom TV- och film-branschen som Discovery och Edisen, samt Adam Alberius, ansvarig för Holy Comms affärsområde film, foto och animation.
Du får:
Veta allt vi vet om LinkedIns förändring - och se den nya betavversionen
Höra vår analys om vad detta innebär för företag och personliga varumärken på LinkedIn 2024 och framåt
Lyssna till vad vi ser i spåkulan för LinkedIn och sociala medier framåt
Konkreta råd, tillvägagångssätt och genomgång av hur du kan skapa och dela innehåll för det nya LinkedIn med en låg budget
Fyll i formuläret nedan för att ta del av webinaret!
Lisa Kruse om entreprenörskapet – och att driva bolag ihop med Fredrik
Holy Comms grundades i februari 2019 av Lisa Kruse. I bakgrunden fanns Fredrik Kruse med, Lisas man och livspartner, som då jobbade som operativ chef på ett adtechbolag. Efter bara några månader var det tydligt: det fanns potential att bygga det bolag de båda drömt om – och Fredrik sa upp sig från jobbet. Med familjen som insats började deras dedikerade företagsresa tillsammans.
I podden På tal om marknadsföring delar Lisa generöst med sig om resan, om varför fler borde starta företag om viljan och drivet finns (speciellt kvinnor) och inställningen att det är omöjligt att förbereda allt, möjligheter, utmaningar och behov av att lära sig nytt är en naturligt återkommande del av entreprenörskapet.
Missa inte detta inspirerande och tänkvärda avsnitt, som är extra intressant om du funderar på att starta eget eller jobbar i ett entreprenörsdrivet och snabbväxande bolag!
Här hittar du avsnittet, som även finns på andra platser där poddar finns!
“Älskade e-handlare, snälla sluta snooza video commerce”
Lisa Kruse i gästblogg hos Streamify
“Det går inte längre att kommunicera med våra mottagare som vore de blott mottagare. Era kunder är idag följare, tittare, ambassadörer och fans. När ni talar med dem ska de känna att de kan svara er. Det är skillnaden mellan att informera och kommunicera. Det kan förstås ske bokstavligen, genom interaktiv teknik på er sajt. Men också bildligt och själsligt på samma vis som Bianca Ingrossos följare upplever hennes YouTube-kanal som ett samtal med sin idol. Hon talar med dem, på riktigt, och inte till dem.
Tillhör era kunder inte samma målgrupp som Biancas? I beg to differ. Redan 2017 genomförde The New Yorker en undersökning som visade att 80 procent hellre ser en live-video från ett varumärke än läser deras blogginlägg. Hur överensstämmer den datan med svenska e-handlares contentstrategi under de senaste åren? Inte alls, vill jag påstå.
Trots Googles ihärdiga pikar och friendly reminders om att video och social proof inte direkt hatas av sökmotorn är svensk e-commerce kvar i det förgångna. Ni har med största sannolikhet en sökordsoptimerad blogg som exakt alla förstår är en… sökordsoptimerad blogg, som dessutom andas 2015. Få saker känns så omoderna idag som det, mycket tack vare TikTok och Snapchat. Den digitala miljön driver fram en råare och mer äkta kommunikation; Gen Z har blivit vår trygga, sanningssägande ledsagare.
Att komma igång med liveshopping eller streaming är inte bara ett sätt att komma ikapp och ta till vara förlorad tid. Det är ett förväntat sätt att kommunicera med era kunder nu och framåt, men även att aktivera den kära varumärkesplattformen på ett effektivt sätt. Idag sätts KPI:erna för sändningar ofta baserat på försäljning. Det är förstås helt rimligt, men e-handlare behöver se värdet i – och mäta – de långsiktiga effekterna av video commerce.”
Det skriver Lisa Kruse, grundare av Holy Comms, i en gästblogg hos streamingplattformen Streamify.
På engelska här!
Vikten av att inte kapa marknadsföring i tuffa tider
Lisa Kruse i stor intervju med annonsplattformen Adcredo: “I tuffa tider blir betydelsen av en stark närvaro ännu mer påtaglig. Därför är det viktigt att noga överväga var man faktiskt bör genomföra besparingar.”
Holy Comms grundare, Lisa Kruse, diskuterar i en intervju med Adcredo vikten av att behålla en stark närvaro även på flera marknadskanaler. Hon menar att det inte handlar om att uppfinna hjulet om och om igen, utan att snarare tänka kostnadseffektivt och smart med det content som faktiskt produceras. Begreppet kallas för “evergreen content”.
– Genom att producera “evergreen content”, som kan återanvändas och distribueras på olika plattformar kan din verksamhet minska produktionskostnaderna samtidigt som ni behåller en effektiv marknadsnärvaro, säger Lisa i intervjun.
Vidare delar Lisa med sig av sitt starkaste tips när det kommer till hur man som bolag på bästa sätt ska påbörja sin marknadsföringsresa.
Ai, gen z och mänsklig expertis i ett digitalt landskap
“Jag har alltid motiverats av att effektivisera marknadsföringstjänster och göra dem mer tillgängliga” Lisa Kruse i stor intervju med annonsplattformen Adcredo.
Innan MaaS-byrån Holy Comms tog form arbetade grundare Lisa Kruse som marknadschef och e-handelsspecialist. Steget ut till egenföretagandet motiverades av en eggande tanke att effektivisera markandsföringstjänster och göra dem mer tillgängliga.
– Jag märkte att många företag ställdes inför komplexa och dyra processer när de anlitade byråer eller sökte personer som kunde hantera olika marknadsföringsuppgifter, säger Lisa.
Sprungen ur tanken att demokratisera marknadsföringen och få tjänsterna så tids- och kostnadseffektiva som möjligt, skapades Holy Comms, och sedan dess har det gått som på räls. Med teknikens intåg på den kreativa spelplanen ser Lisa fram emot att kombinera mänsklig expertis med AI-effektivisering. Hon menar att man bör förena det bästa av båda världar för att skapa kommunikation som drivs av både teknik, kreativitet och expertis.
I en stor intervju med annonsplattformen Adcredo, diskuterar Lisa vikten av hållbart varumärkesbyggande, hur man ska förhålla sig till Gen Z, och hur Holy Comms tänker kring AI.
Läs hela artikeln på Adcredo.
Svar på publicering i branschtidning
It all begins with an idea.
Holy Comms ambition är, och har alltid varit, att bygga en snäll och inkluderande byrå med högt i tak där människor med olika bakgrund och erfarenheter trivs och utvecklas. Bra arbetsvillkor ochen god arbetsmiljö är viktiga orsaker till att verksamheten har en sund personalomsättning, godaresultat i medarbetarundersökningar och att vi kan attraherar nya medarbetare. Mot bakgrund avpublicering i branschtidningen Resumé önskar vi att förtydliga vår ställning.
Holy Comms är stolta och glada över att vara en arbetsgivare som anställer och erbjuder ettutvecklande arbete med härliga kollegor och spännande kunder. Arbetsmiljöfrågor är centralt i vårverksamhet, inte minst då det är av största vikt för att både attrahera och behålla de vassastetalangerna.
Tidningen Resumé har idag publicerat en artikel som riktar kritik mot Holy Comms som arbetsgivare.Vi känner inte igen oss i bilden som tecknas som är baserad på anonyma uppgiftslämnare, mensjälvklart är det oerhört tråkigt om enskilda tidigare medarbetare inte fullt ut är nöjda med sin tid hososs. All form av mobbing, diskriminering eller annan typ av olämpligt beteende helt oacceptabelt hososs och det finns tydliga riktlinjer samt policys som samtliga medarbetare ska känna till och följa.Medarbetarundersökningar visar att nästintill nio av tio medarbetare tycker att stämningen påarbetsplatsen är god. Holy Comms mäter regelbundet hur medarbetarna mår och följer upputvecklingen på både grupp- och individnivå. De flesta uppger att de trivs, utvecklas och har roligt. Vikänner inte igen att motsatsen skulle prägla vår arbetsplats eller vardag.
Självklart förekommer det ibland hektiska arbetsdagar hos oss, precis som hos många andrakommunikationsbyråer eller företag i allmänhet. För oss är det viktigt att fördela arbetet för attminimera stress samt stötta om det någon gång blir för mycket. Vi har även under det senaste åretminskat antalet kunder per projektledare med 30 procent, det är en medveten strategi som vibedömer gynnar både våra anställda och våra kunder.
Holy Comms står för transparens och välkomnar granskning av vår verksamhet – vår organisation skaklara av det! Därför har vd Fredrik Kruse och grundaren Lisa Kruse ställt upp på intervjuer och svaratpå samtliga frågor från tidningen. Vi har även försett redaktionen med medarbetarundersökningaroch bjudit in till kontoret för att reportern ska kunna bilda sig en egen uppfattning av verksamheten.I samband med en publicering är det vanligt att stora som små frågor uppstår.
För att vara så transparenta som möjligt och för att tydliggöra vår ställning har vi tagit fram en FAQ som besvarar de vanligaste frågorna, ta gärna del av den här nedan.
Det går givetvis även bra att kontakta grundare Lisa Kruse, via lisa@holycomms.se +46 707 977 800, eller Fredrik Kruse, grundare och vd, via fredrik@holycomms.se +46 70 945 07 06, vid funderingar.
Frågor och svar
Hur tillgodoser Holy Comms att anställda mår bra på arbetsplatsen?
Bra arbetsvillkor och en god arbetsmiljö är viktiga orsaker till att verksamheten har en sund personalomsättning, goda resultat i medarbetarundersökningar och att vi kan attraherar nya medarbetare. Att våra medarbetare mår bra på arbetsplatsen är av största vikt – det är så vi i sin tur kan växa och leverera kundvärden. Holy Comms genomför två medarbetarundersökningar varje år och har kontinuerliga HR-samtal vars syfte är att fånga upp eventuella dolda missnöjen – allt för att skapa en så bra och professionell arbetsplats som möjligt. Vi vill vara en schysst arbetsgivare där människor trivs och utvecklas. Nästintill nio av tio medarbetare svarar att stämningen på arbetsplatsen är god.
Hur ser Holy Comms personalomsättning ut?
Vi är framför allt en byrå som har vuxit i takt med att vi fått mer och större förtroende från allt fler uppdragsgivare. Sedan start har vi gått från noll till över 30 medarbetare, det är ett kvitto på att våra fantastiska medarbetare levererar på en hög nivå. Det senaste året har vi rekryterat nio personer, samtidigt som fem personer själva har valt att gå vidare till andra jobb. Totalt är vi 32 medarbetare på byrån. Att våra anställda är attraktiva på arbetsmarknaden ser vi som positivt, även om det såklart kan vara tråkigt att medarbetare går vidare till andra jobb då och då. Självklart har också några enstaka börjat och sedan har båda parter kommit fram till att den enskilda skulle passa bättre någon annanstans och då är det naturligt att söka sig till annat jobb.
Vi har en ansvarsfördelning och processer för att alla medarbetare ska kunna leverera i sina uppdrag och att alla våra kunder ska få den leverans som de behöver. Vi har även under det senaste året minskat antalet kunder per projektledare med 30 %, det är en medveten strategi som vi bedömer gynnar våra anställda och våra kunder.
Hur många kunder ansvarar en projektledare för i snitt?
Vi har en ansvarsfördelning och processer för att alla medarbetare ska kunna leverera i sina uppdrag och att alla våra kunder ska få den leverans som de behöver. Vissa har hand om ett fåtal stora uppdrag medan andra jobbar med flera mindre. Det viktiga för oss är att alla ska ha tid att lägga den tid och det engagemang som behövs i varje enskilt uppdrag. Vi har även under det senaste året minskat antalet kunder per projektledare med 30 %, det är en medveten strategi som vi bedömer gynnar våra anställda och våra kunder.
Våra projektledare ansvarar för 2-10 kunder – inte det antal som nämns i artikeln.
Hur ställer sig Holy Comms till de anklagelser som framkommer i artikeln?
Vår ambition är, och har alltid varit, att bygga en snäll och inkluderande byrå med högt i tak. De flesta av våra medarbetare uppger att de trivs, utvecklas och har roligt hos oss i både medarbetarundersökningar och utvecklingssamtal. Vi känner inte igen att motsatsen skulle prägla vår arbetsplats eller vardag. Men det är såklart jätte tråkigt att höra att det finns individuella upplevelser av vår arbetsplats som inte är positiva. Samtidigt så ser vi i våra medarbetarundersökningar att nästintill nio av tio medarbetare svarar att stämningen på arbetsplatsen är god och ännu fler svarar att arbetet är fritt från trakasserier. Vi mäter regelbundet hur medarbetarna mår och följer upp utvecklingen på både grupp- och individnivå. Vår interna undersökning visar över lag på en hög nöjdhetsnivå och vår personalomsättning ligger på sunda nivåer för branschen.
Hur har Holy Comms hanterat frågor från tidningen?
Holy Comms står för transparens och välkomnar granskning av vår verksamhet – vår organisation ska klara av det! Därför har vd Fredrik Kruse och grundaren Lisa Kruse ställt upp på intervjuer och svarat på samtliga frågor från tidningen. Vi har även försett redaktionen med medarbetarundersökningar och bjudit in till kontoret för att reportern ska kunna bilda sig en egen uppfattning av verksamheten.
Vart kan jag vända mig vid frågor?
I samband med en publicering är det vanligt att stora som små frågor uppstår. Det går givetvis bra att kontakta grundare Lisa Kruse, via lisa@holycomms.se +46 707 977 800, eller Fredrik Kruse, grundare och vd, via fredrik@holycomms.se +46 70 945 07 06, vid funderingar.
Fredrik Kruse, vd på Holy Comms, i intervju med Wint om tillväxten
Fredrik Kruse, Holy Comms CEO och ena hälften av bolagets ägarpar, ger sin syn på hur teknik, redovisning och företagsdrift kan och bör samverka.
När byrån började växa, gjorde även högen med kvitton det. Fram till början av 2020 använde sig Holy Comms av en traditionell redovisningskonsult, dit Fredrik gick och lämnade bolagets kvitton och fakturor. Genom att byta till Wint, en automatiserad bokföringstjänst, frigjorde Fredrik och Holy Comms mycket tid och undvek huvudvärk. I takt med att byrån fortsatte växa, gjorde även samarbetet med Wint det. Därför är vi glada över att få berätta om vår resa i en nypublicerad intervju med Fredrik i Wints kanaler – som du även kan hitta hos Dagens industri.
– Att företag inte har behov eller råd med en hel marknadsföringsavdelning är vanligt. Jag började fundera på hur vi kunde sätta ihop ett bra kunderbjudande och hur vi på bästa sätt skulle kunna möta kunders behov. Vissa behöver exempelvis hjälp med att skapa leads, andra med strategiskt marknadsföringsarbete och en tredje med PR-arbete. Vi såg ett behov av ett företag som oss, som kan verka som en flexibel kommunikationsbyrå med anpassningsbara paketlösningar till företag inom egentligen alla branscher. Och konceptet har vuxit därefter, säger Fredrik till Wint.
Missa inte intervjun om hur Fredrik paketerade Holy Comms MaaS-lösning, du hittar den här.
Och här hittar du intervjun i Dagens industri.
Lisa Kruse gästar podden Framtidens E-handel
E-handeln har aldrig varit viktigare än nu. Under pandemin har allt fler konsumenter valt att handla online, något som lett till att många företag fått kämpa för att hålla jämna steg. Men trots att e-handeln har blivit en allt viktigare del av företagsstrategin har många e-handlare missat vikten av att bygga ett starkt varumärke.
Har e-handlare varit för snabba med att trycka på snooze-knappen när det kommer till varumärkesbyggande? Det verkar så, och det är därför det är så viktigt att vi påminner varandra om vikten av att satsa på branding.
Holy Comms grundare, Lisa Kruse, har lång erfarenhet av att vara dirigent i den orkester som kallas varumärkesbyggande arbete. I det senaste avsnittet av podden Framtidens E-handel, delar hon med sig av sina bästa tips och tricks på ämnet. Tillsammans med Björn Påhlman Spenger diskuterar hon hur man maxar kundlojaliteten och undviker de vanligaste fallgroparna när det gäller branding.
– Statistiken talar sitt tydliga språk, och jag vågar påstå att de e-handlare som satsat på att ringa in och befästa sitt varumärke har en fördel just nu. De är trovärdigare, de har adderat värde i nöd och lust och de har investerat i att bygga en relation med sina kunder. De är inte personen på festen som alltid sliter av sig skjortan och står på ett bord och vrålar ut sina fantastiska egenskaper, som de flesta e-handlare tyvärr har varit i många år nu. Vem bryr sig om dig, när kvällen är slut?, säger Lisa.
Att bygga ett starkt varumärke kan verka svårt, men det är viktigt att komma ihåg att det är en investering som lönar sig i längden. Ett starkt varumärke kan bidra till ökad kundlojalitet, försäljning och konkurrenskraft.
Klicka här för att lyssna på poddavsnittet och sätt rätt ton på ditt varumärkesarbete.
Lisa Kruse om de-influencing i Dagens Nyheter
Autenicitet, moraliskt ifrågasättande och ett generationsskifte på sociala medier, allt knyts samman när trenden “de-influencing” tar sociala kanaler med storm. Vår grundare, Lisa Kruse, deltar i Dagens Nyheters artikel om de-influencing, trenden där influencers kritiserar och ifrågasätter produkter i sociala medier.
De-influencing är antitrenden på allas läppar. Hashtagen #deinfluencing har över 385 miljoner visningar på TikTok, och går ut på att ifrågasätta eller kritisera starkt marknadsförda produkter eller tjänster. Gör du en snabb sökning hittar du en uppsjö av smink, träningsredskap, proteinshakes och andra produkter som du till varje pris ska välja bort.
I en artikel i Dagens Nyheter beskriver Lisa och andra inom branschen sin syn på fenomenet.
“Gen Z är inte lika besatta av kap, lyx och kampanjer som millennials är. Vi har länge vetat att de tycker att det är viktigt med transparens, autenticitet och att varumärken bidrar till något bättre”, säger Lisa i intervjun
Hon menar även att trenden bör ses som ett tecken i tiden, där den ekonomiska oron, klimatpåverkan och överkonsumtionen hamnat i rampljuset.
“Jag tycker man ska se gen Z som en ny maktelit i våra nya populärkulturella kanaler. Det är därför inte förvånande att trender som de-influencing kommer så starkt, pådrivet av en orolig värld.”
Läs hela artikeln från Dagens Nyheter här.
Lisa Kruse gästar podden #kommuniceramera!
Vår grundare Lisa Kruse gästar podden #Kommuniceramera, som drivs av Sophie Hedestad och är ett verktyg för alla som vill nå både sina privata och professionella mål. I avsnittet delar Lisa med sig av sina bästa, konkreta råd för entreprenörer som skalar upp sina bolag – men även för dig som funderar på att starta igång ditt företag.
I podden berättar Lisa om:
Hur hon lägger upp arbetet med Holy Comms säljarbete – varför hon jobbar med kalla mail, när hon skickar dem och vilken respons hon får.
Sina bästa tips för att nätverka, både idag och när Holy Comms var nystartat.
Varför hon tycker att debatten om kvinnligt entreprenörskap saknar ett viktigt perspektiv.
Missa inte den här halvtimmen som är boostad med mer energi än ditt morgonkaffe! Du hittar avsnittet där poddar finns, exempelvis här på Spotify!
Mer info om avsnittet, från #Kommuniceramera:
“Lisa driver Holy Comms tillsammans med maken Fredrik Kruse. På knappt fyra år har de skolat in första barnet på förskola, fått andra barnet och haft med henne på kontoret under ett år, byggt bolaget från 1 person till 35 och överlevt både pandemi, krig och inflation. Det har varit intensiva men mycket lärorika år. Hon strävar nu bland annat efter att få fler kvinnor att starta eget och samtidigt förstå fördelarna man kan ha som kvinna i en mansdominerad roll.
Lisa grundade Holy Comms några månader innan pandemin. När större reklambyråer förlorade kunder till följd av åtstramade marknadsbugetar såg Lisa ett ökande behov av mindre tjänster, vilket är grunden till varför det gått så bra för Holy Comms. Lisa ger konkreta tips på hur man kan tänka under utmanande situationer som en pandemi eller en lågkonjunktur. Detta avsnittet har vi fokus på att bygga bolag, entreprenörskap, försäljning och att nå aggressiva säljmål.“
Lisa Kruse i Veckans Brief. porträtteras som marknadsföringens Marie Kondo.
Pandemi, krig och inflation! Det är onekligen fortsatt dramatiska tider vi lever i. I takt med att många företag minskar sina budgetar för marknadsföring, men samtidigt behöver växla upp sina säljinsatser, krävs ett nytt strategiskt grepp om marknadsplanen.
Vår grundare Lisa Kruse intervjuas i Veckans Brief om hur man ska tänka för att öka resultaten och öka takten trots en sänkt budget. Hennes svar är att titta på hur organisationsgurun och Netflix-profilen Marie Kondo lagt upp sin metod “KonMari”. Metoden går ut på att samla allt man äger, kategori för kategori och bara behålla saker som sparks joy – saker man verkligen gläds åt.
“Många företag och organisationer behöver minska sin marknadsbudget på grund av det ekonomiska läget. Samtidigt har marknad vuxit till en viktigare del av affären de senaste åren. Om man då behöver minska sin marknadsbudget med 50 procent är det viktigt att man tar bort rätt saker. Här kan man som företag eller organisation dra inspiration från Marie Kondo och lägga fram allt som ingår i marknadsbudgeten, kategori för kategori, och titta på respektive del och ställa frågan om den levererar mot företagets eller organisationens ställda mål. Det hjälper företaget eller organisationen att identifiera och välja bort saker som är nice to have till fördel för saker som är need to have.”
I intervjun lyfter Lisa hur större bolag kan inspireras av mindre, när de “rensar ur garderoben”:
– Det är ett sätt att säkra ’basgarderoben’ när företag och organisationer inte längre kan vara lika fria med sina investeringar i marknadsföring. Detta ser man oftare bland mindre företag och organisationer som med större omsorg månar om respektive produktion och kanal. De tittar på varje element för att hitta outnyttjad potential i varje kanal snarare än testa många saker samtidigt.
Vilka är de största utmaningarna med metoden?
– Det gäller att inte tappa mixen. Du kan ha en kanal som fungerar mycket väl och där du
känner dig trygg att investera mer i. Blir du procentuellt för investerad i en specifik kanal
riskerar du att tappa allt om det sker förändringar på den kanalen, säger Lisa Kruse och
fortsätter:
– En annan utmaning är att målgruppens beteenden förändras och det är därför viktigt att
alltid analysera detta och vara redo att ändra sina investeringar.
Finns det något som aldrig ska kastas ut ur garderoben?
– Den gamla trotjänaren i marknadsplanen som alltid har funkat bör inte vara det första du
kastar ut åtminstone.
LISA KRUSES FEM SNABBA TIPS PÅ HUR MAN SKA TÄNKA KRING SIN MINSKADE MARKNADSBUDGET
Skala ned för att kunna vara helt säker på exakt vad som driver maskineriet framåt och vad som bara är fluff ovanpå, eller roliga saker ni laborerar med
Bestäm vad företaget/organisationen ska vara bäst på – det kan vara en kanal, tonalitet eller något helt annat som differentierar företaget eller organisationen på marknaden
Gå inte i fällan att låta samma personer inhouse göra allt, men ha inte heller anställda som inte kan göra fler saker än en, om inte den där enda saken är central för företaget eller organisationen
Titta inte ned på fötterna medan du springer, lyft blicken och säkra att målet är rätt – och att du väljer rätt vägar dit
Håll stenkoll på marknad och konkurrenter, inte för att härma dem utan för att vara säkra på att företaget eller organisationen inte liknar dem för mycket – upptäck andra branscher, gärna helt annorlunda än din egen, och använd dem som musa istället
Läs hela intervjun här.
Lisa Kruse i föreläsning och intervju för “starta och driva företag”
Holy Comms grundare Lisa Kruse deltog som föreläsare på mässan “Starta och Driva företag”. Att marknadsföra sitt bolag är en stor del av tillväxtbyggande i dagens snabbt skiftande medielandskap. Under headlinen “Så sätter du en marknadsplan med begränsad budget” delade Lisa hur man ska prioritera rätt på liten budget, hur man som grundare eller vd bygger sitt personliga varumärke, samt de vanligaste misstagen att undvika som startup.
Utöver föreläsningen finns även en längre intervju i magasinet “Starta & Driva” med Lisa om den första tiden med Holy Comms och hur man som nystartat och växande företag ska navigera terrängen inom marknadsföring idag.
“Jag satt alltid i sofforna på Scandic Anglais. Det första halvåret drev jag Holy Comms ensam, och jag har sedan dess en enorm respekt för egenföretagare. Man kan inte vara bra på allt; det märker man snabbt när man bygger bolag. Jag glömmer aldrig när jag satt och fulgrät i telefon med Skatteverket där på Anglais, med dunkande AW-musik och skrålande affärsresenärer i bakgrunden. Jag försökte verkligen förstå vilka blanketter jag fyllt i fel, men jag förstod inte ett ord av vad de sa. Idag vet jag att många av våra kunder känner på liknande sätt när det kommer till marknadsföringen.”
Du hittar hela artikeln här.
Framtidsspanaren Per Schlingmann nämner Holy Comms som en av fem spaningar 2023
Chat GPT, det cirkulära samhället, fyradagarsvecka, det ekonomiska läget – och Holy Comms – nämns som framtidsspaningar när Veckans Brief träffar Per Schlingmann.
Per Schlingmann, författare, kommunikationskonsult och trendspanare:
“Vi ser en tydlig utveckling mot å ena sidan det som är data-, erfarenhets- och snart ai-drivet och å andra sidan det intuitiva, närmast konstnärliga, historieberättandet. Jag tror att vi får se mycket mer av det och vi ser flera tecken på det. Ett är naturligtvis diskussionen kring Chat GPT och hur ai kan komma att förändra kommunikation, ett annat är den snabbväxande byrån Holy Comms som erbjuder abonnemang på marknadsföringstjänster där utgångspunkten är att använda digitaliseringen för att göra kommunikationstjänster billigare och förpacka dem på nya sätt, säger Per Schlingmann.”
Läs hela artikeln i Veckans Brief, det digitala veckomagasinet för alla som arbetar med opinionsbildning.
Här hittar du artikeln i sin helhet!
De mest tonsättande trenderna inom marketing för ecom 2023
Holy Comms grundare Lisa Kruse föreläste på den snabbväxande plattformen Giosg’s event om nästa steg för e-handelsbolagen och deras kommunikation. I en trendspanande gästföreläsning presenterade Lisa tonsättande trender inom marketing för e-handlare 2023.
Inför en publik bestående av handplockade e-handlare lyfte Lisa bland annat hur konkurrenter bör inspirera varandra mer än någonsin 2023.
“Tiderna har förändrats, trycket från Gen Z har ökat och idag känns e-handlare som bara pushar erbjudanden ganska passé. Det här kan kännas stressande! Inte minst om man kommit in i branschen mitt under guldrushen. Under 2023 förutspår jag att de brands som hunnit befästa och ladda sina varumärken innan e-handelsboomen kom – och som nu har ‘got it together’ i sitt e-handelserbjudande – kommer att börja ta upp jakten på riktigt på de snabbfotade nya spelarna.”
På trendlistan spanade Lisa bland annat även teknisk funktionalitet för att ecom ska få besökare att stanna på sidan, engagemangsdrivande tävlingar för att bygga brand och aktivera konsumenterna, samt nyhetsbrev med betydligt mycket tyngre innehåll än idag – gärna inspirerat av webb och sociala medier.
Är du en e-handlare som vill ta del av föreläsningen? Maila lisa@holycomms.se!
Läs mer om Giosg här!
Säg hej!
Är du i behov av marknadsföringstjänster eller nyfiken på vår modell? Du kanske undrar över hur ett första steg skulle se ut för just er? Fyll i kontaktformuläret så hör vi av oss så fort vi kan.
Är du nyfiken på att jobba hos oss? Läs mer om vår kultur, se aktuella tjänster eller skicka in en spontanansökan här. Vi är ett tillväxtbolag och är alltid intresserade av nya, smarta och härliga människor – och uppskattar alla spontanansökningar.