Holy Comms Holy Comms

Lisa Kruse om entreprenörskapet – och att driva bolag ihop med Fredrik

Holy Comms grundades i februari 2019 av Lisa Kruse. I bakgrunden fanns Fredrik Kruse med, Lisas man och livspartner, som då jobbade som operativ chef på ett adtechbolag. Efter bara några månader var det tydligt: det fanns potential att bygga det bolag de båda drömt om – och Fredrik sa upp sig från jobbet. Med familjen som insats började deras dedikerade företagsresa tillsammans.

I podden På tal om marknadsföring delar Lisa generöst med sig om resan, om varför fler borde starta företag om viljan och drivet finns (speciellt kvinnor) och inställningen att det är omöjligt att förbereda allt, möjligheter, utmaningar och behov av att lära sig nytt är en naturligt återkommande del av entreprenörskapet.

Missa inte detta inspirerande och tänkvärda avsnitt, som är extra intressant om du funderar på att starta eget eller jobbar i ett entreprenörsdrivet och snabbväxande bolag!

Här hittar du avsnittet, som även finns på andra platser där poddar finns!

Läs mer
Holy Comms Holy Comms

“Älskade e-handlare, snälla sluta snooza video commerce”

Lisa Kruse i gästblogg hos Streamify

“Det går inte längre att kommunicera med våra mottagare som vore de blott mottagare. Era kunder är idag följare, tittare, ambassadörer och fans. När ni talar med dem ska de känna att de kan svara er. Det är skillnaden mellan att informera och kommunicera. Det kan förstås ske bokstavligen, genom interaktiv teknik på er sajt. Men också bildligt och själsligt på samma vis som Bianca Ingrossos följare upplever hennes YouTube-kanal som ett samtal med sin idol. Hon talar med dem, på riktigt, och inte till dem.

Tillhör era kunder inte samma målgrupp som Biancas? I beg to differ. Redan 2017 genomförde The New Yorker en undersökning som visade att 80 procent hellre ser en live-video från ett varumärke än läser deras blogginlägg. Hur överensstämmer den datan med svenska e-handlares contentstrategi under de senaste åren? Inte alls, vill jag påstå.

Trots Googles ihärdiga pikar och friendly reminders om att video och social proof inte direkt hatas av sökmotorn är svensk e-commerce kvar i det förgångna. Ni har med största sannolikhet en sökordsoptimerad blogg som exakt alla förstår är en… sökordsoptimerad blogg, som dessutom andas 2015. Få saker känns så omoderna idag som det, mycket tack vare TikTok och Snapchat. Den digitala miljön driver fram en råare och mer äkta kommunikation; Gen Z har blivit vår trygga, sanningssägande ledsagare.

Att komma igång med liveshopping eller streaming är inte bara ett sätt att komma ikapp och ta till vara förlorad tid. Det är ett förväntat sätt att kommunicera med era kunder nu och framåt, men även att aktivera den kära varumärkesplattformen på ett effektivt sätt. Idag sätts KPI:erna för sändningar ofta baserat på försäljning. Det är förstås helt rimligt, men e-handlare behöver se värdet i – och mäta – de långsiktiga effekterna av video commerce.”

Det skriver Lisa Kruse, grundare av Holy Comms, i en gästblogg hos streamingplattformen Streamify.

Läs Lisas krönika här!

På engelska här!

Läs mer
Holy Comms Holy Comms

Vikten av att inte kapa marknadsföring i tuffa tider

Lisa Kruse i stor intervju med annonsplattformen Adcredo: “I tuffa tider blir betydelsen av en stark närvaro ännu mer påtaglig. Därför är det viktigt att noga överväga var man faktiskt bör genomföra besparingar.”

Holy Comms grundare, Lisa Kruse, diskuterar i en intervju med Adcredo vikten av att behålla en stark närvaro även på flera marknadskanaler. Hon menar att det inte handlar om att uppfinna hjulet om och om igen, utan att snarare tänka kostnadseffektivt och smart med det content som faktiskt produceras. Begreppet kallas för “evergreen content”.

– Genom att producera “evergreen content”, som kan återanvändas och distribueras på olika plattformar kan din verksamhet minska produktionskostnaderna samtidigt som ni behåller en effektiv marknadsnärvaro, säger Lisa i intervjun.

Vidare delar Lisa med sig av sitt starkaste tips när det kommer till hur man som bolag på bästa sätt ska påbörja sin marknadsföringsresa.

Läs hela artikeln på Adcredo.

Läs mer
Holy Comms Holy Comms

Ai, gen z och mänsklig expertis i ett digitalt landskap

“Jag har alltid motiverats av att effektivisera marknadsföringstjänster och göra dem mer tillgängliga” Lisa Kruse i stor intervju med annonsplattformen Adcredo.

Innan MaaS-byrån Holy Comms tog form arbetade grundare Lisa Kruse som marknadschef och e-handelsspecialist. Steget ut till egenföretagandet motiverades av en eggande tanke att effektivisera markandsföringstjänster och göra dem mer tillgängliga.

– Jag märkte att många företag ställdes inför komplexa och dyra processer när de anlitade byråer eller sökte personer som kunde hantera olika marknadsföringsuppgifter, säger Lisa.

Sprungen ur tanken att demokratisera marknadsföringen och få tjänsterna så tids- och kostnadseffektiva som möjligt, skapades Holy Comms, och sedan dess har det gått som på räls. Med teknikens intåg på den kreativa spelplanen ser Lisa fram emot att kombinera mänsklig expertis med AI-effektivisering. Hon menar att man bör förena det bästa av båda världar för att skapa kommunikation som drivs av både teknik, kreativitet och expertis.

I en stor intervju med annonsplattformen Adcredo, diskuterar Lisa vikten av hållbart varumärkesbyggande, hur man ska förhålla sig till Gen Z, och hur Holy Comms tänker kring AI.

Läs hela artikeln på Adcredo.

Läs mer
Holy Comms Holy Comms

Svar på publicering i branschtidning

It all begins with an idea.

Holy Comms ambition är, och har alltid varit, att bygga en snäll och inkluderande byrå med högt i tak där människor med olika bakgrund och erfarenheter trivs och utvecklas. Bra arbetsvillkor ochen god arbetsmiljö är viktiga orsaker till att verksamheten har en sund personalomsättning, godaresultat i medarbetarundersökningar och att vi kan attraherar nya medarbetare. Mot bakgrund avpublicering i branschtidningen Resumé önskar vi att förtydliga vår ställning.

Holy Comms är stolta och glada över att vara en arbetsgivare som anställer och erbjuder ettutvecklande arbete med härliga kollegor och spännande kunder. Arbetsmiljöfrågor är centralt i vårverksamhet, inte minst då det är av största vikt för att både attrahera och behålla de vassastetalangerna.

Tidningen Resumé har idag publicerat en artikel som riktar kritik mot Holy Comms som arbetsgivare.Vi känner inte igen oss i bilden som tecknas som är baserad på anonyma uppgiftslämnare, mensjälvklart är det oerhört tråkigt om enskilda tidigare medarbetare inte fullt ut är nöjda med sin tid hososs. All form av mobbing, diskriminering eller annan typ av olämpligt beteende helt oacceptabelt hososs och det finns tydliga riktlinjer samt policys som samtliga medarbetare ska känna till och följa.Medarbetarundersökningar visar att nästintill nio av tio medarbetare tycker att stämningen påarbetsplatsen är god. Holy Comms mäter regelbundet hur medarbetarna mår och följer upputvecklingen på både grupp- och individnivå. De flesta uppger att de trivs, utvecklas och har roligt. Vikänner inte igen att motsatsen skulle prägla vår arbetsplats eller vardag.

Självklart förekommer det ibland hektiska arbetsdagar hos oss, precis som hos många andrakommunikationsbyråer eller företag i allmänhet. För oss är det viktigt att fördela arbetet för attminimera stress samt stötta om det någon gång blir för mycket. Vi har även under det senaste åretminskat antalet kunder per projektledare med 30 procent, det är en medveten strategi som vibedömer gynnar både våra anställda och våra kunder.

Holy Comms står för transparens och välkomnar granskning av vår verksamhet – vår organisation skaklara av det! Därför har vd Fredrik Kruse och grundaren Lisa Kruse ställt upp på intervjuer och svaratpå samtliga frågor från tidningen. Vi har även försett redaktionen med medarbetarundersökningaroch bjudit in till kontoret för att reportern ska kunna bilda sig en egen uppfattning av verksamheten.I samband med en publicering är det vanligt att stora som små frågor uppstår.

För att vara så transparenta som möjligt och för att tydliggöra vår ställning har vi tagit fram en FAQ som besvarar de vanligaste frågorna, ta gärna del av den här nedan.

Det går givetvis även bra att kontakta grundare Lisa Kruse, via lisa@holycomms.se +46 707 977 800, eller Fredrik Kruse, grundare och vd, via fredrik@holycomms.se +46 70 945 07 06, vid funderingar.

Frågor och svar

Hur tillgodoser Holy Comms att anställda mår bra på arbetsplatsen?

Bra arbetsvillkor och en god arbetsmiljö är viktiga orsaker till att verksamheten har en sund personalomsättning, goda resultat i medarbetarundersökningar och att vi kan attraherar nya medarbetare. Att våra medarbetare mår bra på arbetsplatsen är av största vikt – det är så vi i sin tur kan växa och leverera kundvärden. Holy Comms genomför två medarbetarundersökningar varje år och har kontinuerliga HR-samtal vars syfte är att fånga upp eventuella dolda missnöjen – allt för att skapa en så bra och professionell arbetsplats som möjligt. Vi vill vara en schysst arbetsgivare där människor trivs och utvecklas. Nästintill nio av tio medarbetare svarar att stämningen på arbetsplatsen är god.

Hur ser Holy Comms personalomsättning ut?

Vi är framför allt en byrå som har vuxit i takt med att vi fått mer och större förtroende från allt fler uppdragsgivare. Sedan start har vi gått från noll till över 30 medarbetare, det är ett kvitto på att våra fantastiska medarbetare levererar på en hög nivå. Det senaste året har vi rekryterat nio personer, samtidigt som fem personer själva har valt att gå vidare till andra jobb. Totalt är vi 32 medarbetare på byrån. Att våra anställda är attraktiva på arbetsmarknaden ser vi som positivt, även om det såklart kan vara tråkigt att medarbetare går vidare till andra jobb då och då. Självklart har också några enstaka börjat och sedan har båda parter kommit fram till att den enskilda skulle passa bättre någon annanstans och då är det naturligt att söka sig till annat jobb.

Vi har en ansvarsfördelning och processer för att alla medarbetare ska kunna leverera i sina uppdrag och att alla våra kunder ska få den leverans som de behöver. Vi har även under det senaste året minskat antalet kunder per projektledare med 30 %, det är en medveten strategi som vi bedömer gynnar våra anställda och våra kunder.

Hur många kunder ansvarar en projektledare för i snitt?

Vi har en ansvarsfördelning och processer för att alla medarbetare ska kunna leverera i sina uppdrag och att alla våra kunder ska få den leverans som de behöver. Vissa har hand om ett fåtal stora uppdrag medan andra jobbar med flera mindre. Det viktiga för oss är att alla ska ha tid att lägga den tid och det engagemang som behövs i varje enskilt uppdrag. Vi har även under det senaste året minskat antalet kunder per projektledare med 30 %, det är en medveten strategi som vi bedömer gynnar våra anställda och våra kunder.

Våra projektledare ansvarar för 2-10 kunder – inte det antal som nämns i artikeln.

Hur ställer sig Holy Comms till de anklagelser som framkommer i artikeln?

Vår ambition är, och har alltid varit, att bygga en snäll och inkluderande byrå med högt i tak. De flesta av våra medarbetare uppger att de trivs, utvecklas och har roligt hos oss i både medarbetarundersökningar och utvecklingssamtal. Vi känner inte igen att motsatsen skulle prägla vår arbetsplats eller vardag. Men det är såklart jätte tråkigt att höra att det finns individuella upplevelser av vår arbetsplats som inte är positiva. Samtidigt så ser vi i våra medarbetarundersökningar att nästintill nio av tio medarbetare svarar att stämningen på arbetsplatsen är god och ännu fler svarar att arbetet är fritt från trakasserier. Vi mäter regelbundet hur medarbetarna mår och följer upp utvecklingen på både grupp- och individnivå. Vår interna undersökning visar över lag på en hög nöjdhetsnivå och vår personalomsättning ligger på sunda nivåer för branschen.

Hur har Holy Comms hanterat frågor från tidningen?

Holy Comms står för transparens och välkomnar granskning av vår verksamhet – vår organisation ska klara av det! Därför har vd Fredrik Kruse och grundaren Lisa Kruse ställt upp på intervjuer och svarat på samtliga frågor från tidningen. Vi har även försett redaktionen med medarbetarundersökningar och bjudit in till kontoret för att reportern ska kunna bilda sig en egen uppfattning av verksamheten.

Vart kan jag vända mig vid frågor?

I samband med en publicering är det vanligt att stora som små frågor uppstår. Det går givetvis bra att kontakta grundare Lisa Kruse, via lisa@holycomms.se +46 707 977 800, eller Fredrik Kruse, grundare och vd, via fredrik@holycomms.se +46 70 945 07 06, vid funderingar.

Läs mer
Holy Comms Holy Comms

Fredrik Kruse, vd på Holy Comms, i intervju med Wint om tillväxten

Fredrik Kruse, Holy Comms CEO och ena hälften av bolagets ägarpar, ger sin syn på hur teknik, redovisning och företagsdrift kan och bör samverka.

När byrån började växa, gjorde även högen med kvitton det. Fram till början av 2020 använde sig Holy Comms av en traditionell redovisningskonsult, dit Fredrik gick och lämnade bolagets kvitton och fakturor. Genom att byta till Wint, en automatiserad bokföringstjänst, frigjorde Fredrik och Holy Comms mycket tid och undvek huvudvärk. I takt med att byrån fortsatte växa, gjorde även samarbetet med Wint det. Därför är vi glada över att få berätta om vår resa i en nypublicerad intervju med Fredrik i Wints kanaler – som du även kan hitta hos Dagens industri.

– Att företag inte har behov eller råd med en hel marknadsföringsavdelning är vanligt. Jag började fundera på hur vi kunde sätta ihop ett bra kunderbjudande och hur vi på bästa sätt skulle kunna möta kunders behov. Vissa behöver exempelvis hjälp med att skapa leads, andra med strategiskt marknadsföringsarbete och en tredje med PR-arbete. Vi såg ett behov av ett företag som oss, som kan verka som en flexibel kommunikationsbyrå med anpassningsbara paketlösningar till företag inom egentligen alla branscher. Och konceptet har vuxit därefter, säger Fredrik till Wint.

Missa inte intervjun om hur Fredrik paketerade Holy Comms MaaS-lösning, du hittar den här.

Och här hittar du intervjun i Dagens industri.

Läs mer
Holy Comms Holy Comms

Lisa Kruse gästar podden Framtidens E-handel

E-handeln har aldrig varit viktigare än nu. Under pandemin har allt fler konsumenter valt att handla online, något som lett till att många företag fått kämpa för att hålla jämna steg. Men trots att e-handeln har blivit en allt viktigare del av företagsstrategin har många e-handlare missat vikten av att bygga ett starkt varumärke.

Har e-handlare varit för snabba med att trycka på snooze-knappen när det kommer till varumärkesbyggande? Det verkar så, och det är därför det är så viktigt att vi påminner varandra om vikten av att satsa på branding.

Holy Comms grundare, Lisa Kruse, har lång erfarenhet av att vara dirigent i den orkester som kallas varumärkesbyggande arbete. I det senaste avsnittet av podden Framtidens E-handel, delar hon med sig av sina bästa tips och tricks på ämnet. Tillsammans med Björn Påhlman Spenger diskuterar hon hur man maxar kundlojaliteten och undviker de vanligaste fallgroparna när det gäller branding.

– Statistiken talar sitt tydliga språk, och jag vågar påstå att de e-handlare som satsat på att ringa in och befästa sitt varumärke har en fördel just nu. De är trovärdigare, de har adderat värde i nöd och lust och de har investerat i att bygga en relation med sina kunder. De är inte personen på festen som alltid sliter av sig skjortan och står på ett bord och vrålar ut sina fantastiska egenskaper, som de flesta e-handlare tyvärr har varit i många år nu. Vem bryr sig om dig, när kvällen är slut?, säger Lisa.

Att bygga ett starkt varumärke kan verka svårt, men det är viktigt att komma ihåg att det är en investering som lönar sig i längden. Ett starkt varumärke kan bidra till ökad kundlojalitet, försäljning och konkurrenskraft.

Klicka här för att lyssna på poddavsnittet och sätt rätt ton på ditt varumärkesarbete.

Läs mer
Holy Comms Holy Comms

Lisa Kruse om de-influencing i Dagens Nyheter

Autenicitet, moraliskt ifrågasättande och ett generationsskifte på sociala medier, allt knyts samman när trenden “de-influencing” tar sociala kanaler med storm. Vår grundare, Lisa Kruse, deltar i Dagens Nyheters artikel om de-influencing, trenden där influencers kritiserar och ifrågasätter produkter i sociala medier.

De-influencing är antitrenden på allas läppar. Hashtagen #deinfluencing har över 385 miljoner visningar på TikTok, och går ut på att ifrågasätta eller kritisera starkt marknadsförda produkter eller tjänster. Gör du en snabb sökning hittar du en uppsjö av smink, träningsredskap, proteinshakes och andra produkter som du till varje pris ska välja bort.

I en artikel i Dagens Nyheter beskriver Lisa och andra inom branschen sin syn på fenomenet.

“Gen Z är inte lika besatta av kap, lyx och kampanjer som millennials är. Vi har länge vetat att de tycker att det är viktigt med transparens, autenticitet och att varumärken bidrar till något bättre”, säger Lisa i intervjun

Hon menar även att trenden bör ses som ett tecken i tiden, där den ekonomiska oron, klimatpåverkan och överkonsumtionen hamnat i rampljuset.

“Jag tycker man ska se gen Z som en ny maktelit i våra nya populärkulturella kanaler. Det är därför inte förvånande att trender som de-influencing kommer så starkt, pådrivet av en orolig värld.”

Läs hela artikeln från Dagens Nyheter här.

Läs mer
Holy Comms Holy Comms

Lisa Kruse gästar podden #kommuniceramera!

Vår grundare Lisa Kruse gästar podden #Kommuniceramera, som drivs av Sophie Hedestad och är ett verktyg för alla som vill nå både sina privata och professionella mål. I avsnittet delar Lisa med sig av sina bästa, konkreta råd för entreprenörer som skalar upp sina bolag – men även för dig som funderar på att starta igång ditt företag.

I podden berättar Lisa om:

Hur hon lägger upp arbetet med Holy Comms säljarbete – varför hon jobbar med kalla mail, när hon skickar dem och vilken respons hon får.

Sina bästa tips för att nätverka, både idag och när Holy Comms var nystartat.

Varför hon tycker att debatten om kvinnligt entreprenörskap saknar ett viktigt perspektiv.

Missa inte den här halvtimmen som är boostad med mer energi än ditt morgonkaffe! Du hittar avsnittet där poddar finns, exempelvis här på Spotify!

Mer info om avsnittet, från #Kommuniceramera:

“Lisa driver Holy Comms tillsammans med maken Fredrik Kruse. På knappt fyra år har de skolat in första barnet på förskola, fått andra barnet och haft med henne på kontoret under ett år, byggt bolaget från 1 person till 35 och överlevt både pandemi, krig och inflation. Det har varit intensiva men mycket lärorika år. Hon strävar nu bland annat efter att få fler kvinnor att starta eget och samtidigt förstå fördelarna man kan ha som kvinna i en mansdominerad roll.

Lisa grundade Holy Comms några månader innan pandemin. När större reklambyråer förlorade kunder till följd av åtstramade marknadsbugetar såg Lisa ett ökande behov av mindre tjänster, vilket är grunden till varför det gått så bra för Holy Comms. Lisa ger konkreta tips på hur man kan tänka under utmanande situationer som en pandemi eller en lågkonjunktur. Detta avsnittet har vi fokus på att bygga bolag, entreprenörskap, försäljning och att nå aggressiva säljmål.“

Läs mer
Holy Comms Holy Comms

Lisa Kruse i Veckans Brief. porträtteras som marknadsföringens Marie Kondo.

Pandemi, krig och inflation! Det är onekligen fortsatt dramatiska tider vi lever i. I takt med att många företag minskar sina budgetar för marknadsföring, men samtidigt behöver växla upp sina säljinsatser, krävs ett nytt strategiskt grepp om marknadsplanen.

Vår grundare Lisa Kruse intervjuas i Veckans Brief om hur man ska tänka för att öka resultaten och öka takten trots en sänkt budget. Hennes svar är att titta på hur organisationsgurun och Netflix-profilen Marie Kondo lagt upp sin metod “KonMari”. Metoden går ut på att samla allt man äger, kategori för kategori och bara behålla saker som sparks joy – saker man verkligen gläds åt.

“Många företag och organisationer behöver minska sin marknadsbudget på grund av det ekonomiska läget. Samtidigt har marknad vuxit till en viktigare del av affären de senaste åren. Om man då behöver minska sin marknadsbudget med 50 procent är det viktigt att man tar bort rätt saker. Här kan man som företag eller organisation dra inspiration från Marie Kondo och lägga fram allt som ingår i marknadsbudgeten, kategori för kategori, och titta på respektive del och ställa frågan om den levererar mot företagets eller organisationens ställda mål. Det hjälper företaget eller organisationen att identifiera och välja bort saker som är nice to have till fördel för saker som är need to have.”

I intervjun lyfter Lisa hur större bolag kan inspireras av mindre, när de “rensar ur garderoben”:

– Det är ett sätt att säkra ’basgarderoben’ när företag och organisationer inte längre kan vara lika fria med sina investeringar i marknadsföring. Detta ser man oftare bland mindre företag och organisationer som med större omsorg månar om respektive produktion och kanal. De tittar på varje element för att hitta outnyttjad potential i varje kanal snarare än testa många saker samtidigt.

Vilka är de största utmaningarna med metoden?

– Det gäller att inte tappa mixen. Du kan ha en kanal som fungerar mycket väl och där du

känner dig trygg att investera mer i. Blir du procentuellt för investerad i en specifik kanal

riskerar du att tappa allt om det sker förändringar på den kanalen, säger Lisa Kruse och

fortsätter:

– En annan utmaning är att målgruppens beteenden förändras och det är därför viktigt att

alltid analysera detta och vara redo att ändra sina investeringar.

Finns det något som aldrig ska kastas ut ur garderoben?

– Den gamla trotjänaren i marknadsplanen som alltid har funkat bör inte vara det första du

kastar ut åtminstone.

LISA KRUSES FEM SNABBA TIPS PÅ HUR MAN SKA TÄNKA KRING SIN MINSKADE MARKNADSBUDGET

Skala ned för att kunna vara helt säker på exakt vad som driver maskineriet framåt och vad som bara är fluff ovanpå, eller roliga saker ni laborerar med

Bestäm vad företaget/organisationen ska vara bäst på – det kan vara en kanal, tonalitet eller något helt annat som differentierar företaget eller organisationen på marknaden

Gå inte i fällan att låta samma personer inhouse göra allt, men ha inte heller anställda som inte kan göra fler saker än en, om inte den där enda saken är central för företaget eller organisationen

Titta inte ned på fötterna medan du springer, lyft blicken och säkra att målet är rätt – och att du väljer rätt vägar dit

Håll stenkoll på marknad och konkurrenter, inte för att härma dem utan för att vara säkra på att företaget eller organisationen inte liknar dem för mycket – upptäck andra branscher, gärna helt annorlunda än din egen, och använd dem som musa istället

Läs hela intervjun här.

Läs mer
Holy Comms Holy Comms

Lisa Kruse i föreläsning och intervju för “starta och driva företag”

Holy Comms grundare Lisa Kruse deltog som föreläsare på mässan “Starta och Driva företag”. Att marknadsföra sitt bolag är en stor del av tillväxtbyggande i dagens snabbt skiftande medielandskap. Under headlinen “Så sätter du en marknadsplan med begränsad budget” delade Lisa hur man ska prioritera rätt på liten budget, hur man som grundare eller vd bygger sitt personliga varumärke, samt de vanligaste misstagen att undvika som startup.

Utöver föreläsningen finns även en längre intervju i magasinet “Starta & Driva” med Lisa om den första tiden med Holy Comms och hur man som nystartat och växande företag ska navigera terrängen inom marknadsföring idag.

“Jag satt alltid i sofforna på Scandic Anglais. Det första halvåret drev jag Holy Comms ensam, och jag har sedan dess en enorm respekt för egenföretagare. Man kan inte vara bra på allt; det märker man snabbt när man bygger bolag. Jag glömmer aldrig när jag satt och fulgrät i telefon med Skatteverket där på Anglais, med dunkande AW-musik och skrålande affärsresenärer i bakgrunden. Jag försökte verkligen förstå vilka blanketter jag fyllt i fel, men jag förstod inte ett ord av vad de sa. Idag vet jag att många av våra kunder känner på liknande sätt när det kommer till marknadsföringen.”

Du hittar hela artikeln här.

Läs mer
Holy Comms Holy Comms

Framtidsspanaren Per Schlingmann nämner Holy Comms som en av fem spaningar 2023

Chat GPT, det cirkulära samhället, fyradagarsvecka, det ekonomiska läget – och Holy Comms – nämns som framtidsspaningar när Veckans Brief träffar Per Schlingmann.

Per Schlingmann, författare, kommunikationskonsult och trendspanare:

“Vi ser en tydlig utveckling mot å ena sidan det som är data-, erfarenhets- och snart ai-drivet och å andra sidan det intuitiva, närmast konstnärliga, historieberättandet. Jag tror att vi får se mycket mer av det och vi ser flera tecken på det. Ett är naturligtvis diskussionen kring Chat GPT och hur ai kan komma att förändra kommunikation, ett annat är den snabbväxande byrån Holy Comms som erbjuder abonnemang på marknadsföringstjänster där utgångspunkten är att använda digitaliseringen för att göra kommunikationstjänster billigare och förpacka dem på nya sätt, säger Per Schlingmann.”

Läs hela artikeln i Veckans Brief, det digitala veckomagasinet för alla som arbetar med opinionsbildning.

Här hittar du artikeln i sin helhet!

Läs mer
Holy Comms Holy Comms

De mest tonsättande trenderna inom marketing för ecom 2023

Holy Comms grundare Lisa Kruse föreläste på den snabbväxande plattformen Giosg’s event om nästa steg för e-handelsbolagen och deras kommunikation. I en trendspanande gästföreläsning presenterade Lisa tonsättande trender inom marketing för e-handlare 2023.

Inför en publik bestående av handplockade e-handlare lyfte Lisa bland annat hur konkurrenter bör inspirera varandra mer än någonsin 2023.

“Tiderna har förändrats, trycket från Gen Z har ökat och idag känns e-handlare som bara pushar erbjudanden ganska passé. Det här kan kännas stressande! Inte minst om man kommit in i branschen mitt under guldrushen. Under 2023 förutspår jag att de brands som hunnit befästa och ladda sina varumärken innan e-handelsboomen kom – och som nu har ‘got it together’ i sitt e-handelserbjudande – kommer att börja ta upp jakten på riktigt på de snabbfotade nya spelarna.”

På trendlistan spanade Lisa bland annat även teknisk funktionalitet för att ecom ska få besökare att stanna på sidan, engagemangsdrivande tävlingar för att bygga brand och aktivera konsumenterna, samt nyhetsbrev med betydligt mycket tyngre innehåll än idag – gärna inspirerat av webb och sociala medier.

Är du en e-handlare som vill ta del av föreläsningen? Maila lisa@holycomms.se!

Läs mer om Giosg här!

Läs mer
Holy Comms Holy Comms

Lisa Kruse till Breakit: “allt fler dörrar ställs på vid gavel för oss kvinnliga entreprenörer”

Holy Comms grundades 2019 av Lisa Kruse, och ägs sedan kort tid därefter till hälften var av Lisa och Fredrik Kruse.

Lisa brinner för ett välmående och ett jämlikt näringsliv och har en tydlig ställning i frågan kring vilka hinder som idag kan finnas kopplade till det vi kallar “kvinnligt entreprenörskap”. I Breakit delar hon sin bild av vilken förändring som behöver ske – och hur det kan vara att driva bolag som kvinna i Sverige idag.

“Missta inte min intention som antifeministisk. Tvärtom. Min upplevelse är inte att vi har uppnått någon slags jämlikhet; kvinnliga entreprenörer är i minoritet. Cirka 30 procent av alla företag i Sverige startas av kvinnor. 18 procent av alla AB:n som omsätter över 500.000 kronor drivs av kvinnor. Grafen står i princip still? Rätta mig gärna om jag har fel, men jag ser ingen utveckling.

Orsakerna är förstås många, och problematiken är onekligen komplex, men jag är säker på att en bidragande faktor är att vi pratar om kvinnligt företagande som något totalt ouppnåeligt. Det är lätt att få bilden av att det är helt omöjligt att lyckas som kvinnlig entreprenör. Som kvinna kommer du att utsättas för sexism och aldrig bli vald framför männen – de som håller varandra om ryggen.

Min bild av att driva ett startup är precis motsatt. Det uttrycks explicit att det är positivt att jag är kvinna. Tro mig, jag har fått min beskärda del, and then some, av sexism under mina dagar – men i form av företagare har jag upplevt raka motsatsen.”

Läs Lisas krönika här.

Läs mer
Holy Comms Holy Comms

Lisa Kruse pratar Lead Generation i Säljpodden

Hur får man ihop marknad och sälj på riktigt, efter alla dessa år? Och hur gör man, som säljare, för att ta stöd av marknadsavdelningen med leadsgenererande kommunikation?

Säljpodden är en podd för säljare, säljchefer, marknadsförare och företagare. Podcasten drivs av Säljarnas Riksförbund och tar upp ämnen inom försäljning och marknadsföring, gästas av intressanta människor och leds av säljproffset Leonardo Johansson, grundare och vd för Lion Competence.

I avsnittet samtalar Lisa Kruse, grundare av Holy Comms, och Leonardo om hur marknad och sälj (på ett så konkret sätt som möjligt) kan jobba tillsammans, hur man som säljare gör för att ta det första steget och närma sig marknad – och hur ett riktigt bra lead generation-arbete kan se ut.

Missa inte podden, du hittar avsnittet här!

Läs mer
Holy Comms Holy Comms

Lisa Kruse gästar SaaS Nordic podcast

Way too many CMO’s in fast-growing SaaS companies have spent way too much, it’s been on steroids. Missa inte när Lisa Kruse, grundare av Holy Comms, berättar om Marie Condo-metoden för bolag som behöver skära ned sin marketing (men för den delen inte vill minska resultaten) i den omtalade podcasten SaaS Nordic Podcast!

Pandemi, krig, konjunktur – vi har alla onekligen vant oss vid ovanliga tider. Många SaaS-bolag upplever ett förändrat landskap, och behöver minska sina omkostnader. Att dra ned marknadsbudgeten är lätt att göra, men det finns samtidigt risker – rätt marknadsföring ska driva affären på kort eller lång sikt. Lisa Kruse gästar Saas Nordic Podcast för att prata om vad SaaS-bolag behöver tänka på för att inte riskera marknadsföringens resultat när budgetar sänks och många går igenom utmanande tider. Enligt Lisa kan de utmanande tiderna till och med vara sunt – långsiktigt – för många SaaS-bolag, som tvingas tänka till kring vad i mixen som verkligen gör skillnad.

“Many of you have created monster media mixes and it is scary to now having to give it less food. You need a killing plan! And, you need to roll up your sleeves and get back to basics.”

Lisas tips för att minska burn-rate och samtidigt skapa mer kontroll

“Stay obsessed with the main goal”

“Stay obsessed with the customer”

“Think Marie Kondo – clean out everything and only keep the things that spark joy, goal-wise”

“Drop some respect for who is a specialist in a certain field. A SEM technician is analytical, use that! A content writer can learn PR, believe me! You need the right people just as with all other aspects of successful company building”

“Channel-wise – think cheap! Newsletters will explode, this is like QR codes – we have not yet seen the power of the channel”

“Dare to go for it, it will feel like you are putting all eggs in one basket but remember you only have fewer baskets, and you had way too many before anyway!”

“Be patient, start some breathwork if it’s hard, you need this change!”

Om SaaS Nordic

SaaS Nordic är en communitydriven plattform för nordiska SaaS-bolag, som faciliterar dialoger och kunskapsutbyte för att hjälpa företagen och dess nyckelpersoner att nå sin fulla potential. SaaS Nordic drivs av Thomas Sjöberg, tidigare inRiver och Daniel Nackovski, tidigare inRiver, och erbjuder medlemmarna Nordens största B2B SaaS-event, community, nyhetssajten SaaSNordic.com, on-demand streamingtjänsten SaaSiest.tv, exklusiva medlemskap och regionens största jobbplattform SaaSNordicJobs – samt den populära podden SaaS Nordic Podcast.

Lyssna in på Saas Nordic Podcast för att få veta the secret sauce bakom de mest framgångsrika SaaS-bolagen i Norden. Dra lärdomar från de mest prominenta SaaS-bolagens grundare och nyckelpersoner – hör om deras go to market-strategier, hur de skalar, hur de bygger ledande team och produkter.

Lyssna på podden här!

Läs mer
Holy Comms Holy Comms

Lisa Kruse trendspanar om livesändningar 2023 i showroom studio

“Är man nervös över att komma igång så kanske man bara ska vända på det. Varför är man nervös för att börja prata med sina kunder, på ett sätt de kommer att uppskatta?”

Missa inte Lisa Kruse, grundare av Holy Comms, i Showroom Studio’s nyårskarameller! I årets sista avsnitt av Showroom Studio diskuterar programledare Svante Norberg, Showroom, Alena Hanna, Apoteket, Viktoria Tholander, Wayke och Lisa var livesändningar som fenomen står idag, hur möjligheterna ser ut och hur liveshopping kommer att forma kommunikations-Sverige 2023.

Missa inte deltagarnas engagerade dialoger om att liveshoppa bilar, varför omni är passé att prata om – och hur siffrorna från mixen av influencers och liveshopping kan se ut.

“Vill man bara prata konvertering och vem som kan sälja flest produkter, då ska man kanske tillbaka till 90-talet och starta en tv-shop istället. Det här är någonting helt annat, något större.”

Showroom Studio presenteras av Showroom – mötesplatsen för liveshopping!

Läs mer
Holy Comms Holy Comms

Resumé: Holy Comms ökar omsättningen med 41 % och satsar på expansion

Resumé skriver om att Holy Comms stängde det brutna räkenskapsåret 2022 på 20,5 miljoner. Nu ökar byrån expansionstakten med 6 affärsområden och 35 medarbetare.

MaaS-byrån Holy Comms har funnits i drygt 3,5 år och erbjuder kommunikationstjänster i abonnemangsform. Kunderna prenumererar på ett antal “credits”, som löses in mot olika tjänster varje månad och levereras av ett fast kundteam samt varierande specialister och kreatörer baserat på månadens upplägg.

År 2022 omsatte bolaget 20,5 MKR, en ökning från 2021 då omsättningen låg på 14,5 MKR. Resultatet sjönk från 3,5 MKR till 2,8 MKR, som ett led av att bolaget investerat i rekryteringar av seniora personer, medieköp och utrustning.

Holy Comms var vid den brutna räkenskapsåret 31 juli 23 anställda (9 anställda 2021). Under hösten 2022 har antalet medarbetare vuxit till 35 personer. Under året har många nya kundsamarbeten signats och inletts. Några av kunderna är 7Eleven, Pressbyrån, Apotek Hjärtat, Poolia, Nordiska Galleriet och RFSU. Holy Comms jobbar även med en stor mängd mindre företag, samt startups och scaleups – som Vården.se, Trine, SaveLend och Insurely.

– Vår claim to fame må vara att vi tycker att kommunikationsbranschen är helt trasig – men för oss är det rätt centralt. Vi tycker att branschen sviker en stor del av bolagen som behöver marknadsföring för att växa, men som inte har lust eller råd att lägga de bisarra summor byråerna gillar att fakturera. Vi tycker att det känns sundare att kolla på hur techbolagen gör för att formatera sig. De sätter kunden i centrum istället för guldäggen, säger Fredrik Kruse, vd och delägare på Holy Comms.

Målsättningen för Holy Comms är att växa samtliga affärsområden, som idag innefattar PR, editorial, design, film och foto, kampanj och strategi. Under året har en rad seniora rekryteringar genomförts inom respektive område, men bolaget har även jobbat fram processer och strukturer för att gå från startup till scaleup.

– Vi vill vara ett one stop shop för alla tjänster inom marknadsföring kunden kan tänkas behöva. Genom att kunna erbjuda all spetskompetens, och generalistkompetens, som kunder med olika behov och faser behöver gör vi oss relevant för både större och mindre företag, säger Fredrik Kruse, vd.

Läs mer
Holy Comms Holy Comms

Fredrik Kruse i veckans brief: Holy Comms konkurrerar med abonnemang mot gammelbyråerna

Marketing-as-a-Service modellen får Holy Comms att sticka ut i kommunikationsbranschen. Med inspiration från tech-världens SaaS-erbjudanden utmanar Holy Comms andra byråer med en flexibel abonnemangsmodell. Veckans Brief mötte vår vd Fredrik Kruse.

– Tjänsten har attraherat många startups och scaleups som väljer mellan att starta en egen marknadsavdelning eller anlita en extern byrå. Vi ser även efterfrågan hos större bolag som söker en flexibel contentpartner, berättar Fredrik.

I ett månadsabonnemang hos Holy Comms ingår ett antal credits som kan bytas in mot marknadsföringstjänster. För uppdragsgivaren kostar det 60–70% av vad de traditionella byråerna tar betalt för sina erbjudanden. Med en uppsägningstid på två månader är kunden aldrig inlåst i ett samarbete de inte behöver, och credits kan alltid flyttas fram till när behovet uppstår. Upplägget får Holy Comms att sticka ut. De tillför något nytt och framför allt mer flexibelt inom kommunikationsbyråbranschen.

– Det är kundfokuserat, snabbrörligt och agilt. Det är det vi kommer ifrån och det vi är, berättar Fredrik.

Signa upp på Veckans Brief här för att läsa hela artikeln.

Läs mer
Holy Comms Holy Comms

Breakit möter Holy Comms: “Startups behöver marknadsföra sig för att överleva i kristider”

Breakit skriver om Holy Comms tillväxt, marknadsposition och rekryteringen av vår nya, grymma Chief Commercial Officer Björn Kapstö.

“Tech har alltid utmanat konventioner, medan kommunikationsbranschen är livrädd för förändring. Vi ville göra det möjligt för fler företag, oavsett storlek, att driva en bra kommunikation mot sina kunder. Då krävs en annan struktur och nya synsätt, som de gamla rävarna saknar. Vi är inte särskilt intresserade av att efterlikna de gamla byråerna”, säger Fredrik Kruse, vd och delägare, till Breakit.

Holy Comms grundades 2019 men är redan uppe i över hundra kunder och en omsättning på 20,5 miljoner kronor 2022. Hemligheten ligger i abonnemangsmodellen marketing-as-a-service, inspirerat från techvärldens SaaS. När pandemin fick företag att dra rejält i handbromsen kring sina marknadsföringssatsningar drabbades många reklambyråer hårt, men Lisa Kruse och Fredrik Kruse på Holy Comms såg hur behovet av mindre marknadsföringstjänster ökade.

“När de stora reklambyrådrakarna arbetade med dyra lösningar och helhetskoncept så ville Lisa och Fredrik starta en byrå som skulle erbjuda möjligheten till flexibla månadsabonnemang. Vilken typ av marknadsföring ett företag behöver ändras nämligen över tid. Framför allt i tider av kris”, skriver Breakit.

Läs hela artikeln här.

Läs mer

Säg hej!

Är du i behov av marknadsföringstjänster eller nyfiken på vår modell? Du kanske undrar över hur ett första steg skulle se ut för just er? Fyll i kontaktformuläret så hör vi av oss så fort vi kan.

Är du nyfiken på att jobba hos oss? Läs mer om vår kultur, se aktuella tjänster eller skicka in en spontanansökan här. Vi är ett tillväxtbolag och är alltid intresserade av nya, smarta och härliga människor – och uppskattar alla spontanansökningar.