Alfvén & Didrikson: “Framgångsrika entreprenörer drivs inte av att bli stormrika utan av en genuin vilja att bidra och utvecklas”

Missade du Marketing Mornings den 6 december, när Hjalmar Didriksson och Måns Alfvén diskuterade med Lisa Kruse om företagande? Då kan du ta del av vår sammanfattning här nedan!

Hjalmar Didriksson och Måns Alfvén är inte bara gamla bästisar från Handels – de är också drivna entreprenörer och grundare av investeringsbolaget Alfvén & Didrikson. Med en kombination av erfarenhet och passion har de skapat ett bolag där lekfullhet, meningsfullhet och lönsamhet står i fokus.

– Vi vill skapa en positiv atmosfär där vi kan vara oss själva, växa tillsammans med våra entreprenörer och göra något vettigt. När vi går in i en bransch strävar vi efter att göra den bättre, säger Hjalmar och Måns.

Under årens lopp har Alfvén & Didrikson investerat i ett trettiotal företag. Deras filosofi bygger på samarbete: de ser sig själva som medresenärer och bollplank snarare än ägare som dikterar villkoren.

Hjalmar Didriksson och Måns Alfvén, grundare av Alfvén & Didriksson tillsammans med Lisa Kruse, grundare av Holy Comms.

Vad är ett "bra bolag"?

Begreppet "ett bra bolag" används ofta. Men vad betyder det egentligen, enligt Måns och Hjalmar?

– Den viktigaste frågan är: Vad vill du? Det handlar om att definiera sitt existensberättigande. Hypen kring att ta in kapital och växa kan vara stor, men den långsiktiga drömmen är det centrala. Vad vill du som entreprenör åstadkomma? säger Måns.

Hjalmar fyller i:

– Ett bra bolag har ett tydligt syfte – varför det finns. Varför jag? Varför bolaget? Och varför för kunden? Om du inte kan svara på det är det svårt att bygga något långsiktigt.

Svaret på vad som gör ett bolag framgångsrikt är ändå enkelt:

– Det handlar om att erbjuda en produkt eller tjänst som kunderna älskar och är villiga att betala för – och som ger ett ekonomiskt överskott, säger Hjalmar.

Hjalmar Didriksson och Måns Alfvén.

Gemensamma drag hos framgångsrika entreprenörer

Vad är det då som kännetecknar entreprenörer som lyckas skala upp sina företag?

– De inser att de måste arbeta on the business istället för in the business. Det handlar om att våga attrahera talanger som är bättre än en själv på vissa områden. De som inte klarar det fastnar, medan de som når sin fulla potential vågar ta in kompetens som lyfter företaget, säger Hjalmar.

Måns lyfter fram en annan aspekt:

– Framgångsrika entreprenörer drivs inte av att bli stormrika utan av en genuin vilja att bidra och utvecklas. De är nyfikna och brinner för att hjälpa sina kunder. Att växa och nå nästa nivå är en viktig drivkraft.

Marketing Mornings med Holy Comms & United Spaces.

Lärdomar från resan

Efter många år i branschen har Hjalmar och Måns samlat på sig värdefulla insikter.

– Att ha ett tydligt "varför" är avgörande. Men lika viktigt är att sätta ner foten och vara tydlig med vad man vill bygga. För oss handlar det om relationer. Vi lägger mycket tid och energi på att odla tillitsfulla relationer med våra entreprenörer, vilket gör även svåra samtal enklare, säger Hjalmar.

– Alla bolag gör fel, och vi är inget undantag. Det viktiga är att göra några saker rätt, säger Måns.

Det var många skratt och intressanta diskussioner under morgonen!

Håll koll på våra kommande event - klicka här!

Föregående
Föregående

Webinar: Nyhetsbrev - mossigt eller möjlighet? Så ska du tänka kring nyhetsbrev 2025

Nästa
Nästa

Webinar: LinkedIn blir som TikTok del II – säkra din synlighet när plattformen förändras