Karin Bäckmark om kraften i podcasts “Från ögon till öron”

Missade du chansen att lyssna på Karin Bäckmark under Marketing Mornings med Holy Comms och United Spaces den 8 november? Ingen fara – här kommer en recap!

Karin Bäckmark är Head of Podcasts Nordic på Spotify – som är världens största plattform för podcasts. Hennes team fungerar som en partner till alla som laddar upp sin podd på Spotify, men är även ansvariga för att kurera listor och lyfta innehåll så att lyssnarna stannar längre. Trots att hon bakom sig har en lång karriär inom TV-branschen öppnade hon framförandet med att säga att hon inte saknar bildmediet: 

“Ljud är ett otroligt medium. Dels för att det skapar bilder på ett annat sätt än TV och film gör. När man lyssnar skapar varje mottagare en egen bild i huvudet. Dessutom är en podcast lätt att starta, kostnadseffektiv och intim. Det är väldigt unikt att kunna prata direkt in i sin lyssnares huvud.”

Karin Bäckmark, Head of Podcasts Nordic, Spotify

Något som dock är under utveckling hos Spotify, och som Karin menar är nästa steg för branschen, är podcasts som kombinerar video och ljud. Flera populära podcasts är redan igång och i statistiken ser man tydligt att lyssnarna tycker om att kunna öppna appen och se sina favoritpoddare visuellt – särskilt när något extra kul händer under inspelningen som lockar till skratt. 

Kraftigt ökad lyssning senaste åren

Just statistik är något Spotify verkligen tar till vara på och med sig hade Karin flera intressanta siffror. Det finns idag runt sex miljoner podcasts på Spotify och 46 tusen av dessa är svenska. Podcastlyssningen ökar också hela tiden i alla åldrar – bara sedan 2020 har lyssningen ökat tio gånger. 

Marketing Mornings med Holy Comms & United Spaces

En annan intressant fakta som lyftes av Karin var det faktum att man i de allra flesta länder föredrar att lyssna på podcasts från sitt eget land. Av Sveriges topp 100 är bara ungefär fyra poddar på engelska, vilket är ett genomgående mönster globalt. Jämfört med hur vanligt det är att svenskar ser internationella filmer och TV-serier är det en anmärkningsvärd siffra. 

Stor tillit och kraftfull annonsering

Nyligen gjorde också Spotify en undersökning för att få mer insikt i poddsverige. Det mest anmärkningsvärda som kom fram var kanske att hela 82% av de som lyssnar på podcasts litar på innehållet. 

“Om jag var en annonsör skulle jag bli jätteglad för den informationen. Det är otroliga siffror och vi vet inte exakt varför det ser ut så. Poddare har en unik förmåga att bygga community – fansen blir starka fans. Att lyssna på någon vecka efter vecka, det skapar ett tight band. Och det kommer med ett stort ansvar.”

Samtidigt menar Karin att mediet har varit undervärderat av annonsörer, men efter flera år av stiltje börjar intresset nu att öka igen. Med tanke på den impact podcast har, och hur många som faktiskt aktivt lyssnar på reklamen, är det inte så konstigt. 

Karin Bäckmark och Peter Söderlind, marknadsstrateg & affärsutvecklare på Holy Comms

Karin Bäckmarks bästa tips för dig som vill starta podd: 

  1. Kör igång och testa! Du lär dig på vägen. 

  2. Döp podden till något unikt som tydligt säger vad den handlar om. 

  3. Använd en bild som poppar i appen!

  4. Posta regelbundet, samma tid varje vecka – men ju oftare du postar desto mer lyssning.

  5. Titta på statistiken och dra lärdomar. När lyssnar folk och när stänger de av? 

Behöver du hjälp att komma igång? Hör av dig!

Håll koll på våra kommande event - klicka här!

Nästa
Nästa

Guide: LinkedIn ställer om till en video-baserad social media