Lisa Kruse till Breakit: “allt fler dörrar ställs på vid gavel för oss kvinnliga entreprenörer”
Holy Comms grundades 2019 av Lisa Kruse, och ägs sedan kort tid därefter till hälften var av Lisa och Fredrik Kruse.
Lisa brinner för ett välmående och ett jämlikt näringsliv och har en tydlig ställning i frågan kring vilka hinder som idag kan finnas kopplade till det vi kallar “kvinnligt entreprenörskap”. I Breakit delar hon sin bild av vilken förändring som behöver ske – och hur det kan vara att driva bolag som kvinna i Sverige idag.
“Missta inte min intention som antifeministisk. Tvärtom. Min upplevelse är inte att vi har uppnått någon slags jämlikhet; kvinnliga entreprenörer är i minoritet. Cirka 30 procent av alla företag i Sverige startas av kvinnor. 18 procent av alla AB:n som omsätter över 500.000 kronor drivs av kvinnor. Grafen står i princip still? Rätta mig gärna om jag har fel, men jag ser ingen utveckling.
Orsakerna är förstås många, och problematiken är onekligen komplex, men jag är säker på att en bidragande faktor är att vi pratar om kvinnligt företagande som något totalt ouppnåeligt. Det är lätt att få bilden av att det är helt omöjligt att lyckas som kvinnlig entreprenör. Som kvinna kommer du att utsättas för sexism och aldrig bli vald framför männen – de som håller varandra om ryggen.
Min bild av att driva ett startup är precis motsatt. Det uttrycks explicit att det är positivt att jag är kvinna. Tro mig, jag har fått min beskärda del, and then some, av sexism under mina dagar – men i form av företagare har jag upplevt raka motsatsen.”
Läs Lisas krönika här.
Lisa Kruse pratar Lead Generation i Säljpodden
Hur får man ihop marknad och sälj på riktigt, efter alla dessa år? Och hur gör man, som säljare, för att ta stöd av marknadsavdelningen med leadsgenererande kommunikation?
Säljpodden är en podd för säljare, säljchefer, marknadsförare och företagare. Podcasten drivs av Säljarnas Riksförbund och tar upp ämnen inom försäljning och marknadsföring, gästas av intressanta människor och leds av säljproffset Leonardo Johansson, grundare och vd för Lion Competence.
I avsnittet samtalar Lisa Kruse, grundare av Holy Comms, och Leonardo om hur marknad och sälj (på ett så konkret sätt som möjligt) kan jobba tillsammans, hur man som säljare gör för att ta det första steget och närma sig marknad – och hur ett riktigt bra lead generation-arbete kan se ut.
Lisa Kruse gästar SaaS Nordic podcast
Way too many CMO’s in fast-growing SaaS companies have spent way too much, it’s been on steroids. Missa inte när Lisa Kruse, grundare av Holy Comms, berättar om Marie Condo-metoden för bolag som behöver skära ned sin marketing (men för den delen inte vill minska resultaten) i den omtalade podcasten SaaS Nordic Podcast!
Pandemi, krig, konjunktur – vi har alla onekligen vant oss vid ovanliga tider. Många SaaS-bolag upplever ett förändrat landskap, och behöver minska sina omkostnader. Att dra ned marknadsbudgeten är lätt att göra, men det finns samtidigt risker – rätt marknadsföring ska driva affären på kort eller lång sikt. Lisa Kruse gästar Saas Nordic Podcast för att prata om vad SaaS-bolag behöver tänka på för att inte riskera marknadsföringens resultat när budgetar sänks och många går igenom utmanande tider. Enligt Lisa kan de utmanande tiderna till och med vara sunt – långsiktigt – för många SaaS-bolag, som tvingas tänka till kring vad i mixen som verkligen gör skillnad.
“Many of you have created monster media mixes and it is scary to now having to give it less food. You need a killing plan! And, you need to roll up your sleeves and get back to basics.”
Lisas tips för att minska burn-rate och samtidigt skapa mer kontroll
“Stay obsessed with the main goal”
“Stay obsessed with the customer”
“Think Marie Kondo – clean out everything and only keep the things that spark joy, goal-wise”
“Drop some respect for who is a specialist in a certain field. A SEM technician is analytical, use that! A content writer can learn PR, believe me! You need the right people just as with all other aspects of successful company building”
“Channel-wise – think cheap! Newsletters will explode, this is like QR codes – we have not yet seen the power of the channel”
“Dare to go for it, it will feel like you are putting all eggs in one basket but remember you only have fewer baskets, and you had way too many before anyway!”
“Be patient, start some breathwork if it’s hard, you need this change!”
Om SaaS Nordic
SaaS Nordic är en communitydriven plattform för nordiska SaaS-bolag, som faciliterar dialoger och kunskapsutbyte för att hjälpa företagen och dess nyckelpersoner att nå sin fulla potential. SaaS Nordic drivs av Thomas Sjöberg, tidigare inRiver och Daniel Nackovski, tidigare inRiver, och erbjuder medlemmarna Nordens största B2B SaaS-event, community, nyhetssajten SaaSNordic.com, on-demand streamingtjänsten SaaSiest.tv, exklusiva medlemskap och regionens största jobbplattform SaaSNordicJobs – samt den populära podden SaaS Nordic Podcast.
Lyssna in på Saas Nordic Podcast för att få veta the secret sauce bakom de mest framgångsrika SaaS-bolagen i Norden. Dra lärdomar från de mest prominenta SaaS-bolagens grundare och nyckelpersoner – hör om deras go to market-strategier, hur de skalar, hur de bygger ledande team och produkter.
Lisa Kruse trendspanar om livesändningar 2023 i showroom studio
“Är man nervös över att komma igång så kanske man bara ska vända på det. Varför är man nervös för att börja prata med sina kunder, på ett sätt de kommer att uppskatta?”
Missa inte Lisa Kruse, grundare av Holy Comms, i Showroom Studio’s nyårskarameller! I årets sista avsnitt av Showroom Studio diskuterar programledare Svante Norberg, Showroom, Alena Hanna, Apoteket, Viktoria Tholander, Wayke och Lisa var livesändningar som fenomen står idag, hur möjligheterna ser ut och hur liveshopping kommer att forma kommunikations-Sverige 2023.
Missa inte deltagarnas engagerade dialoger om att liveshoppa bilar, varför omni är passé att prata om – och hur siffrorna från mixen av influencers och liveshopping kan se ut.
“Vill man bara prata konvertering och vem som kan sälja flest produkter, då ska man kanske tillbaka till 90-talet och starta en tv-shop istället. Det här är någonting helt annat, något större.”
Showroom Studio presenteras av Showroom – mötesplatsen för liveshopping!
Resumé: Holy Comms ökar omsättningen med 41 % och satsar på expansion
Resumé skriver om att Holy Comms stängde det brutna räkenskapsåret 2022 på 20,5 miljoner. Nu ökar byrån expansionstakten med 6 affärsområden och 35 medarbetare.
MaaS-byrån Holy Comms har funnits i drygt 3,5 år och erbjuder kommunikationstjänster i abonnemangsform. Kunderna prenumererar på ett antal “credits”, som löses in mot olika tjänster varje månad och levereras av ett fast kundteam samt varierande specialister och kreatörer baserat på månadens upplägg.
År 2022 omsatte bolaget 20,5 MKR, en ökning från 2021 då omsättningen låg på 14,5 MKR. Resultatet sjönk från 3,5 MKR till 2,8 MKR, som ett led av att bolaget investerat i rekryteringar av seniora personer, medieköp och utrustning.
Holy Comms var vid den brutna räkenskapsåret 31 juli 23 anställda (9 anställda 2021). Under hösten 2022 har antalet medarbetare vuxit till 35 personer. Under året har många nya kundsamarbeten signats och inletts. Några av kunderna är 7Eleven, Pressbyrån, Apotek Hjärtat, Poolia, Nordiska Galleriet och RFSU. Holy Comms jobbar även med en stor mängd mindre företag, samt startups och scaleups – som Vården.se, Trine, SaveLend och Insurely.
– Vår claim to fame må vara att vi tycker att kommunikationsbranschen är helt trasig – men för oss är det rätt centralt. Vi tycker att branschen sviker en stor del av bolagen som behöver marknadsföring för att växa, men som inte har lust eller råd att lägga de bisarra summor byråerna gillar att fakturera. Vi tycker att det känns sundare att kolla på hur techbolagen gör för att formatera sig. De sätter kunden i centrum istället för guldäggen, säger Fredrik Kruse, vd och delägare på Holy Comms.
Målsättningen för Holy Comms är att växa samtliga affärsområden, som idag innefattar PR, editorial, design, film och foto, kampanj och strategi. Under året har en rad seniora rekryteringar genomförts inom respektive område, men bolaget har även jobbat fram processer och strukturer för att gå från startup till scaleup.
– Vi vill vara ett one stop shop för alla tjänster inom marknadsföring kunden kan tänkas behöva. Genom att kunna erbjuda all spetskompetens, och generalistkompetens, som kunder med olika behov och faser behöver gör vi oss relevant för både större och mindre företag, säger Fredrik Kruse, vd.
Fredrik Kruse i veckans brief: Holy Comms konkurrerar med abonnemang mot gammelbyråerna
Marketing-as-a-Service modellen får Holy Comms att sticka ut i kommunikationsbranschen. Med inspiration från tech-världens SaaS-erbjudanden utmanar Holy Comms andra byråer med en flexibel abonnemangsmodell. Veckans Brief mötte vår vd Fredrik Kruse.
– Tjänsten har attraherat många startups och scaleups som väljer mellan att starta en egen marknadsavdelning eller anlita en extern byrå. Vi ser även efterfrågan hos större bolag som söker en flexibel contentpartner, berättar Fredrik.
I ett månadsabonnemang hos Holy Comms ingår ett antal credits som kan bytas in mot marknadsföringstjänster. För uppdragsgivaren kostar det 60–70% av vad de traditionella byråerna tar betalt för sina erbjudanden. Med en uppsägningstid på två månader är kunden aldrig inlåst i ett samarbete de inte behöver, och credits kan alltid flyttas fram till när behovet uppstår. Upplägget får Holy Comms att sticka ut. De tillför något nytt och framför allt mer flexibelt inom kommunikationsbyråbranschen.
– Det är kundfokuserat, snabbrörligt och agilt. Det är det vi kommer ifrån och det vi är, berättar Fredrik.
Signa upp på Veckans Brief här för att läsa hela artikeln.
Breakit möter Holy Comms: “Startups behöver marknadsföra sig för att överleva i kristider”
Breakit skriver om Holy Comms tillväxt, marknadsposition och rekryteringen av vår nya, grymma Chief Commercial Officer Björn Kapstö.
“Tech har alltid utmanat konventioner, medan kommunikationsbranschen är livrädd för förändring. Vi ville göra det möjligt för fler företag, oavsett storlek, att driva en bra kommunikation mot sina kunder. Då krävs en annan struktur och nya synsätt, som de gamla rävarna saknar. Vi är inte särskilt intresserade av att efterlikna de gamla byråerna”, säger Fredrik Kruse, vd och delägare, till Breakit.
Holy Comms grundades 2019 men är redan uppe i över hundra kunder och en omsättning på 20,5 miljoner kronor 2022. Hemligheten ligger i abonnemangsmodellen marketing-as-a-service, inspirerat från techvärldens SaaS. När pandemin fick företag att dra rejält i handbromsen kring sina marknadsföringssatsningar drabbades många reklambyråer hårt, men Lisa Kruse och Fredrik Kruse på Holy Comms såg hur behovet av mindre marknadsföringstjänster ökade.
“När de stora reklambyrådrakarna arbetade med dyra lösningar och helhetskoncept så ville Lisa och Fredrik starta en byrå som skulle erbjuda möjligheten till flexibla månadsabonnemang. Vilken typ av marknadsföring ett företag behöver ändras nämligen över tid. Framför allt i tider av kris”, skriver Breakit.
Fredrik Kruse i Resumé: gammelbyråernas hierarkier och bisarr prissättning
Vår vd och delägare Fredrik Kruse reagerar på en intervju med Björn Engström i Resumé.
“Vi jobbar löpande med drygt åttio startups och scaleups. Precis som Björn Engström säger har de ett enormt behov av kommunikationstjänster och olika kompetenser. De har sällan marknad inhouse och behöver rådgivning och övergripande strategi på CMO-nivå, kreativ strategi och konceptutveckling, produktionsledning, produktion, distribution och analys. Ett helt stall av specialister och generalister, vill säga. Därtill behöver de ett snabbt, flexibelt arbetssätt. De måste kunna byta strategi och plan snabbt efter behov; det ligger i deras natur att prova sig fram. Nya målgrupper och möjligheter kan dyka upp i takt med att ett nytt erbjudande byggs upp eller lanseras på nya marknader. Sist men inte minst – de behöver en prissättning som inte är helt bisarr. Och vet ni vad? Det går alldeles strålande att erbjuda dem allt detta för sisådär 15 000 kronor i månaden.
Björn Engström blir ledsen när han ser svenska byråer fortsätta bygga hierarkiska bolagsstrukturer. Själv är jag inte förvånad. Svenska gammelbyråer har sedan start orienterat stora delar av sina värden och mystik kring ett fåtal, glorifierade kreatörer som har nått ett sorts karriärmässigt nirvana. Som junior talang tar det tid att nå stjärnglansen. Strategin blir tungrodd, och dyr, med stora team och långsamma arbetssätt. Men inte är det lätt att förändras. Det är svårt att backa ur en struktur byggd på sanningar om kreativa småpåvar, när ens hela väsen bygger på dem.”
Läs hela Fredriks debattartikel här!
Money shouldn’t sleep – kampanj med Savelend
Vi är stolta över att presentera kampanjen “Money shouldn’t sleep” i samarbete med investeringsplattformen SaveLend och River. River har tagit fram kampanjen, Holy Comms ansvarar för medieköp och PR.
Från Resumé:
“Med hjälp av River och Holy Comms flörtar bolaget i kampanjen med den klassiska finansfilmen Wall street och citatet ‘Money never sleeps’. I Savelends tappning blir det ‘Money shouldn’t sleep’, ett sömntema som även följs upp av en aktivering där bolaget placerar ut madrasser med uppmaningen att ‘väcka sitt sparkapital’. Därtill har de placerat ut en reklamtavla fylld med 10 000 kronor som förbipasserande uppmanas ‘rädda’.”
“Det är något som bankerna inte gärna skyltar med, men de obefintliga räntorna innebär att svenskarnas sparkapital de facto minskar i värde över tid – i takt med inflationen – om de ligger på ett vanligt sparkonto. Vi vill öka kännedomen om varför det är dags att kvickna till och välja en sparform som i stället får sparpengarna att växa, säger Ludwig Pettersson, vd och grundare av SaveLend.”
Människor bygger varumärken – serveoffice möter Lisa Kruse
Idag är det inte bara företag som är ensam avsändare för de budskap som förknippas med dem. Talespersoner och medarbetare bär också ett ansvar, då aktivitet i personliga kanaler bygger varumärket i stort. I en intervju med ServeOffice lyfter vår grundare Lisa Kruse betydelsen av det personliga varumärket.
MaaS-styrda Holy Comms vision sträcker sig längre än företags affärsmässiga varumärke. Idag spelar även företagsledares medievanor en nyckelroll i hur varumärken uppfattas i digitala utrymmen, ett ansvar som bör hanteras med varsamhet. Det är anledningen till att Holy Comms vill ge företag och dess talespersoner stöttning kring just personal branding.– Ett personligt varumärke handlar om insikten i hur en individ som representerar ett företag, organisation eller grupp själv står för värden som kan påverka verksamhetens resultat. Du behöver inte vara en kändis eller en offentlig person för att ha ett personligt varumärke, men du bör vara – eller kunna bli – känd i den samling personer som finns runt dig i affärssammanhang, säger Lisa till ServeOffice.
MÄNNISKOR LITAR PÅ MÄNNISKOR
För att skapa framgångsrik kommunikation idag behöver företag dra nytta av det faktum att människor litar på andra människor framför varumärken. – Faktum är att hela 70 procent känner större samhörighet med varumärken vars vd är aktiv i sociala medier, berättar Lisa.Det är däremot viktigt att kommunicera på ett balanserat sätt, för att skapa förtroende i sociala medier. Enligt Lisa bör flinka fingrar därför fokusera på att lyfta värden och frågor som ligger nära hjärtat, utan affärsmässig agenda. Det minskar risken för snedsteg och att uppfattas som en reklamtavla.
GRUNDEN LIGGER NÄRMAST HJÄRTAT
Att behöva upprätthålla det personliga varumärket, även i de digitala forum man söker sig till för kravlös interaktion, kan för många upplevas som en stressfaktor. Därför hjälper Holy Comms till med att underlätta och stötta i att skapa en personlig grund att stå på i mediebruset. – Mitt bästa råd är att definiera grunden till vad ditt personliga varumärke ska stå för. Vad är ditt “why”? Vilka värdeord ska du utgå ifrån – hur ska mottagaren uppleva dig? Vilket område och huvudbudskap ska du kommunicera, och med vilka argument? Gå inte för brett, då kan du lätt upplevas som en falsk auktoritet. Ingen litar på någon som utger sig för att vara expert på allt. Våga avgränsa, välj din hjärtefråga och stick to it.
Läs hela intervjun om det personliga varumärket här!
Resumé: Holy Comms växte med 300 %
Resumé skriver om vårt bokslut året 2020-2021.
– Vi är tacksamma över att ha hittat en product-market fit som är relevant för kunderna. Våra hjärtan bankar för de mindre företagen i behov av kommunikation, men det är tydligt att även större varumärken är less på gammelbyråernas stelbenthet och överprissättning. Parallellt har vi fokuserat mycket på rekrytering och lyckats få med oss fler fantastiska medarbetare som driver vår leverans och utveckling framåt, säger Fredrik Kruse, vd och delägare.
– Medie- och kommunikationslandskapet förändras i så snabb takt att det inte finns något annat alternativ att göra detsamma. Vi löper inte en lika stor risk att bygga in oss i strukturer som blir passé, säger Lisa Kruse, grundare och delägare.
“Byråerna måste ta mindre betalt”
Vår vd och delägare Fredrik Kruse tar ton i Resumé – för ökad transparens, flexibilitet och snällhet i kommunikationsbranschen:
“Låt oss även tala om prissättningen. Jag ser priser för pressmeddelanden och native-artiklar som måste skrivas av Pulitzerpristagare på diamantbeströdda iMac Pro’s under magiska fullmånesceremonier för att kostnaden ska kunna motiveras. Men hur ska kunden veta, när priserna så sällan redovisas i förhand? Detsamma gäller uppstarterna; en workshop och handlingsplan kan kosta 200 000 kronor. Hur många timmar läggs ned och på vad? De dyra starterna och priserna är en tankevurpa. Det är vi, aldrig vår kund, som ska investera i relationen.”
Säg hej!
Är du i behov av marknadsföringstjänster eller nyfiken på vår modell? Du kanske undrar över hur ett första steg skulle se ut för just er? Fyll i kontaktformuläret så hör vi av oss så fort vi kan.
Är du nyfiken på att jobba hos oss? Läs mer om vår kultur, se aktuella tjänster eller skicka in en spontanansökan här. Vi är ett tillväxtbolag och är alltid intresserade av nya, smarta och härliga människor – och uppskattar alla spontanansökningar.