Fredrik Kruse i Resumé: gammelbyråernas hierarkier och bisarr prissättning

Vår vd och delägare Fredrik Kruse reagerar på en intervju med Björn Engström i Resumé.

“Vi jobbar löpande med drygt åttio startups och scaleups. Precis som Björn Engström säger har de ett enormt behov av kommunikationstjänster och olika kompetenser. De har sällan marknad inhouse och behöver rådgivning och övergripande strategi på CMO-nivå, kreativ strategi och konceptutveckling, produktionsledning, produktion, distribution och analys. Ett helt stall av specialister och generalister, vill säga. Därtill behöver de ett snabbt, flexibelt arbetssätt. De måste kunna byta strategi och plan snabbt efter behov; det ligger i deras natur att prova sig fram. Nya målgrupper och möjligheter kan dyka upp i takt med att ett nytt erbjudande byggs upp eller lanseras på nya marknader. Sist men inte minst – de behöver en prissättning som inte är helt bisarr. Och vet ni vad? Det går alldeles strålande att erbjuda dem allt detta för sisådär 15 000 kronor i månaden.

Björn Engström blir ledsen när han ser svenska byråer fortsätta bygga hierarkiska bolagsstrukturer. Själv är jag inte förvånad. Svenska gammelbyråer har sedan start orienterat stora delar av sina värden och mystik kring ett fåtal, glorifierade kreatörer som har nått ett sorts karriärmässigt nirvana. Som junior talang tar det tid att nå stjärnglansen. Strategin blir tungrodd, och dyr, med stora team och långsamma arbetssätt. Men inte är det lätt att förändras. Det är svårt att backa ur en struktur byggd på sanningar om kreativa småpåvar, när ens hela väsen bygger på dem.”

Läs hela Fredriks debattartikel här!

Föregående
Föregående

Breakit möter Holy Comms: “Startups behöver marknadsföra sig för att överleva i kristider”

Nästa
Nästa

Money shouldn’t sleep – kampanj med Savelend