Lisa Kruse gästar SaaS Nordic podcast
Way too many CMO’s in fast-growing SaaS companies have spent way too much, it’s been on steroids. Missa inte när Lisa Kruse, grundare av Holy Comms, berättar om Marie Condo-metoden för bolag som behöver skära ned sin marketing (men för den delen inte vill minska resultaten) i den omtalade podcasten SaaS Nordic Podcast!
Pandemi, krig, konjunktur – vi har alla onekligen vant oss vid ovanliga tider. Många SaaS-bolag upplever ett förändrat landskap, och behöver minska sina omkostnader. Att dra ned marknadsbudgeten är lätt att göra, men det finns samtidigt risker – rätt marknadsföring ska driva affären på kort eller lång sikt. Lisa Kruse gästar Saas Nordic Podcast för att prata om vad SaaS-bolag behöver tänka på för att inte riskera marknadsföringens resultat när budgetar sänks och många går igenom utmanande tider. Enligt Lisa kan de utmanande tiderna till och med vara sunt – långsiktigt – för många SaaS-bolag, som tvingas tänka till kring vad i mixen som verkligen gör skillnad.
“Many of you have created monster media mixes and it is scary to now having to give it less food. You need a killing plan! And, you need to roll up your sleeves and get back to basics.”
Lisas tips för att minska burn-rate och samtidigt skapa mer kontroll
“Stay obsessed with the main goal”
“Stay obsessed with the customer”
“Think Marie Kondo – clean out everything and only keep the things that spark joy, goal-wise”
“Drop some respect for who is a specialist in a certain field. A SEM technician is analytical, use that! A content writer can learn PR, believe me! You need the right people just as with all other aspects of successful company building”
“Channel-wise – think cheap! Newsletters will explode, this is like QR codes – we have not yet seen the power of the channel”
“Dare to go for it, it will feel like you are putting all eggs in one basket but remember you only have fewer baskets, and you had way too many before anyway!”
“Be patient, start some breathwork if it’s hard, you need this change!”
Om SaaS Nordic
SaaS Nordic är en communitydriven plattform för nordiska SaaS-bolag, som faciliterar dialoger och kunskapsutbyte för att hjälpa företagen och dess nyckelpersoner att nå sin fulla potential. SaaS Nordic drivs av Thomas Sjöberg, tidigare inRiver och Daniel Nackovski, tidigare inRiver, och erbjuder medlemmarna Nordens största B2B SaaS-event, community, nyhetssajten SaaSNordic.com, on-demand streamingtjänsten SaaSiest.tv, exklusiva medlemskap och regionens största jobbplattform SaaSNordicJobs – samt den populära podden SaaS Nordic Podcast.
Lyssna in på Saas Nordic Podcast för att få veta the secret sauce bakom de mest framgångsrika SaaS-bolagen i Norden. Dra lärdomar från de mest prominenta SaaS-bolagens grundare och nyckelpersoner – hör om deras go to market-strategier, hur de skalar, hur de bygger ledande team och produkter.