Holy Comms Holy Comms

Breakit möter Holy Comms: “Startups behöver marknadsföra sig för att överleva i kristider”

Breakit skriver om Holy Comms tillväxt, marknadsposition och rekryteringen av vår nya, grymma Chief Commercial Officer Björn Kapstö.

“Tech har alltid utmanat konventioner, medan kommunikationsbranschen är livrädd för förändring. Vi ville göra det möjligt för fler företag, oavsett storlek, att driva en bra kommunikation mot sina kunder. Då krävs en annan struktur och nya synsätt, som de gamla rävarna saknar. Vi är inte särskilt intresserade av att efterlikna de gamla byråerna”, säger Fredrik Kruse, vd och delägare, till Breakit.

Holy Comms grundades 2019 men är redan uppe i över hundra kunder och en omsättning på 20,5 miljoner kronor 2022. Hemligheten ligger i abonnemangsmodellen marketing-as-a-service, inspirerat från techvärldens SaaS. När pandemin fick företag att dra rejält i handbromsen kring sina marknadsföringssatsningar drabbades många reklambyråer hårt, men Lisa Kruse och Fredrik Kruse på Holy Comms såg hur behovet av mindre marknadsföringstjänster ökade.

“När de stora reklambyrådrakarna arbetade med dyra lösningar och helhetskoncept så ville Lisa och Fredrik starta en byrå som skulle erbjuda möjligheten till flexibla månadsabonnemang. Vilken typ av marknadsföring ett företag behöver ändras nämligen över tid. Framför allt i tider av kris”, skriver Breakit.

Läs hela artikeln här.

Läs mer
Holy Comms Holy Comms

Fredrik Kruse i Resumé: gammelbyråernas hierarkier och bisarr prissättning

Vår vd och delägare Fredrik Kruse reagerar på en intervju med Björn Engström i Resumé.

“Vi jobbar löpande med drygt åttio startups och scaleups. Precis som Björn Engström säger har de ett enormt behov av kommunikationstjänster och olika kompetenser. De har sällan marknad inhouse och behöver rådgivning och övergripande strategi på CMO-nivå, kreativ strategi och konceptutveckling, produktionsledning, produktion, distribution och analys. Ett helt stall av specialister och generalister, vill säga. Därtill behöver de ett snabbt, flexibelt arbetssätt. De måste kunna byta strategi och plan snabbt efter behov; det ligger i deras natur att prova sig fram. Nya målgrupper och möjligheter kan dyka upp i takt med att ett nytt erbjudande byggs upp eller lanseras på nya marknader. Sist men inte minst – de behöver en prissättning som inte är helt bisarr. Och vet ni vad? Det går alldeles strålande att erbjuda dem allt detta för sisådär 15 000 kronor i månaden.

Björn Engström blir ledsen när han ser svenska byråer fortsätta bygga hierarkiska bolagsstrukturer. Själv är jag inte förvånad. Svenska gammelbyråer har sedan start orienterat stora delar av sina värden och mystik kring ett fåtal, glorifierade kreatörer som har nått ett sorts karriärmässigt nirvana. Som junior talang tar det tid att nå stjärnglansen. Strategin blir tungrodd, och dyr, med stora team och långsamma arbetssätt. Men inte är det lätt att förändras. Det är svårt att backa ur en struktur byggd på sanningar om kreativa småpåvar, när ens hela väsen bygger på dem.”

Läs hela Fredriks debattartikel här!

Läs mer
Holy Comms Holy Comms

Money shouldn’t sleep – kampanj med Savelend

Vi är stolta över att presentera kampanjen “Money shouldn’t sleep” i samarbete med investeringsplattformen SaveLend och River. River har tagit fram kampanjen, Holy Comms ansvarar för medieköp och PR.

Från Resumé:

“Med hjälp av River och Holy Comms flörtar bolaget i kampanjen med den klassiska finansfilmen Wall street och citatet ‘Money never sleeps’. I Savelends tappning blir det ‘Money shouldn’t sleep’, ett sömntema som även följs upp av en aktivering där bolaget placerar ut madrasser med uppmaningen att ‘väcka sitt sparkapital’. Därtill har de placerat ut en reklamtavla fylld med 10 000 kronor som förbipasserande uppmanas ‘rädda’.”

“Det är något som bankerna inte gärna skyltar med, men de obefintliga räntorna innebär att svenskarnas sparkapital de facto minskar i värde över tid – i takt med inflationen – om de ligger på ett vanligt sparkonto. Vi vill öka kännedomen om varför det är dags att kvickna till och välja en sparform som i stället får sparpengarna att växa, säger Ludwig Pettersson, vd och grundare av SaveLend.”

Läs hela artikeln här.

Läs mer
Holy Comms Holy Comms

Människor bygger varumärken – serveoffice möter Lisa Kruse

Idag är det inte bara företag som är ensam avsändare för de budskap som förknippas med dem. Talespersoner och medarbetare bär också ett ansvar, då aktivitet i personliga kanaler bygger varumärket i stort. I en intervju med ServeOffice lyfter vår grundare Lisa Kruse betydelsen av det personliga varumärket.

MaaS-styrda Holy Comms vision sträcker sig längre än företags affärsmässiga varumärke. Idag spelar även företagsledares medievanor en nyckelroll i hur varumärken uppfattas i digitala utrymmen, ett ansvar som bör hanteras med varsamhet. Det är anledningen till att Holy Comms vill ge företag och dess talespersoner stöttning kring just personal branding.– Ett personligt varumärke handlar om insikten i hur en individ som representerar ett företag, organisation eller grupp själv står för värden som kan påverka verksamhetens resultat. Du behöver inte vara en kändis eller en offentlig person för att ha ett personligt varumärke, men du bör vara – eller kunna bli – känd i den samling personer som finns runt dig i affärssammanhang, säger Lisa till ServeOffice.

MÄNNISKOR LITAR PÅ MÄNNISKOR

För att skapa framgångsrik kommunikation idag behöver företag dra nytta av det faktum att människor litar på andra människor framför varumärken. – Faktum är att hela 70 procent känner större samhörighet med varumärken vars vd är aktiv i sociala medier, berättar Lisa.Det är däremot viktigt att kommunicera på ett balanserat sätt, för att skapa förtroende i sociala medier. Enligt Lisa bör flinka fingrar därför fokusera på att lyfta värden och frågor som ligger nära hjärtat, utan affärsmässig agenda. Det minskar risken för snedsteg och att uppfattas som en reklamtavla.

GRUNDEN LIGGER NÄRMAST HJÄRTAT

Att behöva upprätthålla det personliga varumärket, även i de digitala forum man söker sig till för kravlös interaktion, kan för många upplevas som en stressfaktor. Därför hjälper Holy Comms till med att underlätta och stötta i att skapa en personlig grund att stå på i mediebruset. – Mitt bästa råd är att definiera grunden till vad ditt personliga varumärke ska stå för. Vad är ditt “why”? Vilka värdeord ska du utgå ifrån – hur ska mottagaren uppleva dig? Vilket område och huvudbudskap ska du kommunicera, och med vilka argument? Gå inte för brett, då kan du lätt upplevas som en falsk auktoritet. Ingen litar på någon som utger sig för att vara expert på allt. Våga avgränsa, välj din hjärtefråga och stick to it. 

Läs hela intervjun om det personliga varumärket här!

Läs mer
Holy Comms Holy Comms

Resumé: Holy Comms växte med 300 %

Resumé skriver om vårt bokslut året 2020-2021.

– Vi är tacksamma över att ha hittat en product-market fit som är relevant för kunderna. Våra hjärtan bankar för de mindre företagen i behov av kommunikation, men det är tydligt att även större varumärken är less på gammelbyråernas stelbenthet och överprissättning. Parallellt har vi fokuserat mycket på rekrytering och lyckats få med oss fler fantastiska medarbetare som driver vår leverans och utveckling framåt, säger Fredrik Kruse, vd och delägare.

– Medie- och kommunikationslandskapet förändras i så snabb takt att det inte finns något annat alternativ att göra detsamma. Vi löper inte en lika stor risk att bygga in oss i strukturer som blir passé, säger Lisa Kruse, grundare och delägare.

Läs hela artikeln här!

Läs mer
Holy Comms Holy Comms

“Byråerna måste ta mindre betalt”

Vår vd och delägare Fredrik Kruse tar ton i Resumé – för ökad transparens, flexibilitet och snällhet i kommunikationsbranschen:

“Låt oss även tala om prissättningen. Jag ser priser för pressmeddelanden och native-artiklar som måste skrivas av Pulitzerpristagare på diamantbeströdda iMac Pro’s under magiska fullmånesceremonier för att kostnaden ska kunna motiveras. Men hur ska kunden veta, när priserna så sällan redovisas i förhand? Detsamma gäller uppstarterna; en workshop och handlingsplan kan kosta 200 000 kronor. Hur många timmar läggs ned och på vad? De dyra starterna och priserna är en tankevurpa. Det är vi, aldrig vår kund, som ska investera i relationen.”

Läs hela Fredriks krönika här!

Läs mer

Säg hej!

Är du i behov av marknadsföringstjänster eller nyfiken på vår modell? Du kanske undrar över hur ett första steg skulle se ut för just er? Fyll i kontaktformuläret så hör vi av oss så fort vi kan.

Är du nyfiken på att jobba hos oss? Läs mer om vår kultur, se aktuella tjänster eller skicka in en spontanansökan här. Vi är ett tillväxtbolag och är alltid intresserade av nya, smarta och härliga människor – och uppskattar alla spontanansökningar.