
Posto Pasta
Visuell identitet
Förpackningsdesign
Grafisk design
Med Posto ville Philippe Cohen skapa ett Italienskt snabbmatställe där man bara kan smita in och äta en riktigt god pasta som inte är jättedyr. Posto betyder “ställe” på Italienska – Posto ska vara the place för god pasta.
För att lyckas med det behövde Posto en visuell identitet, och visionen var att den skulle kännas som att man är hemma hos en kompis, i någons vardagsrum. Man ska känna att det finns en plats man alltid kan gå till.
Samarbetet
Vi skapade en visuell identitet och logotyp med både en seriös ton och en lekfullhet – maten på Posto är enkel men det ligger samtidigt ett riktigt hantverk bakom. Med illustrationerna som togs fram ville vi uppnå känslan av “telefonklotter”, att man ritar lite när man väntar på maten (men man hinner inte rita ordentligt för det går så fort). Färgvalen är inspirerade av maten – en tomatröd primärfärg, en mjölbeige ton och en äggulefärgad gul.
I typografin ville vi få in en modern känsla. Posto är en restaurang som bjuder på traditionellt Italienskt hantverk, fast i Sverige. Detta uppnåddes med ett modernt typsnitt, där seriffer och sanseriffer blandas på ett okonventionellt sätt.
“Att sätta Postos visuella identitet var ett jätteroligt projekt som i slutändan blev väldigt bra. Jag tycker att vi, i logga, illustrationer, typografi, bildspråk och förpackningsdesign, verkligen lyckades få fram den professionella lekfullhet varumärket står för. Dessutom har Posto väldigt god mat!”
– Thea Fidjeland, Design Lead på Holy Comms.