“I den bästa av världar” – Level Recruitment

Strategi

Kampanjkoncept

Art Direction

Copy

Grafisk design

Level Recruitment är en rekryteringsbyrå som sedan 2009 har specialiserat sig på rekrytering av chefer och specialister. För att bredare etablera kännedom om varumärket och associationen “Specialister på specialister" lanserade de under hösten 2024 kampanjen “I den bästa av världar”, med printannonser i Dagens Industri och digitala annonser på LinkedIn.

Samarbetet

Tanken med kampanjen var att visa att det som i teorin kan verka enkelt - att hitta rätt person till rätt plats - i praktiken kräver erfarenhet, fingertoppskänsla och struktur. Med hjälp av AI-genererade bilder skapade vi en visuell kontrast som lockar till både skratt och eftertanke.

– Att ta ett helhetsgrepp om den här kampanjen var ett spännande uppdrag som innebar allt från att hitta rätt tonalitet till att ge liv till det färdiga resultatet. Level Recruitment gav oss ett stort förtroende och var öppna för att skapa lite annorlunda och humoristiska bilder. Eftersom vi i kampanjen vill säga att “nej, så här är inte verkligheten” är det perfekt att använda AI för att illustrera det, säger Art Director Frida Krafft.

Redan i idéstadiet användes AI för att ta fram snabba skisser på hur annonserna skulle komma att se ut. På det sättet kunde Level Recruitment vara involverade i hela processen och fatta beslut om vilken väg man skulle ta framåt.

“Vi är riktigt nöjda och stolta över kampanjen. Vi har producerat något som ingen annan riktigt har gjort förut och som sticker ut, på ett positivt sätt. Annonserna drar blickarna till sig men är samtidigt affärsmässiga, snygga och seriösa. Att man använt AI för bildgenerering tycker vi i detta fall varit genialt. Frida har lyckats kombinera det bästa av två världar utan att det framstår som manipulerat eller plojigt.”

Patrik Smith, VD, Level Recruitment

– Det här var ett projekt med tydlig riktning, ömsesidigt förtroende och kreativt svängrum. Med AI som verktyg kunde vi vidga ramarna och visualisera idéer som annars hade varit svåra, utan att tappa fokus eller relevans, säger Client Director Anna Hjukström.

Samarbetet mellan Level Recruitment och Holy Comms sträcker sig flera år tillbaka och har resulterat i en rad framåtlutade och kreativa satsningar. Kampanjen “I den bästa av världar” är ett tydligt exempel på hur vi tillsammans tänjer på gränserna för vad rekryteringskommunikation kan vara.

Utöver bildgenerering, spelar AI en central roll i det löpande arbetet - från att analysera och följa upp marknadsföringsmål till att säkerställa en konsekvent och strategiskt förankrad kommunikation över tid.

– Vi på Level Recruitment är mycket nöjda med Holy Comms process och tillvägagångssätt. Vi uppskattar särskilt deras lyhördhet, professionalism, det personliga bemötandet, engagemanget – och resultatet förstås, säger Patrik Smith.

Team 

Client Director: Anna Hjukström 

Strateg: Philip Karlsson 

Art Director: Frida Krafft

Copywriter: Alexandra Håkansson

Föregående
Föregående

Cloud Connection