Foodrunners

Foodrunners: “Holy Comms ökade vår konvertering med 300 procent!

Foodrunners Holy Comms kommunikationsbyrå Sverige marknadsföring

När hypeade startupen Foodrunners behövde hjälp med att få folk att tänka i nya banor istället för att fylla ytterligare en matkasse från samma gamla dyra butik tog de hjälp av Holy Comms. 

Bakgrund

Foodrunners grundades 2020 och är idag Sveriges största handelsplats och jämförelsetjänst för livsmedelsbutiker. Deras unika algoritm hanterar och jämför över 10 miljoner priser i realtid och den genomsnittliga Foodrunners-användaren sparar 35 000 kronor varje år – inte konstigt att de fick en så stor framgång i SVTs Draknästet 2021, där Collector Banks grundare Lena Apler valde att investera. 

När Foodrunners behövde hjälp med att öka varumärkeskännedomen tog de hjälp av Holy Comms. 

– Vi vill få folk att tänka i andra banor. Idag läser man alarmistiska rubriker om inflationen, men man tänker inte på att det finns en möjlighet att jämföra samma varas pris i olika butiker i närområdet. Istället för att stirra sig blind på en kampanj behöver man också fråga sig vad det totala priset på hela kassen är, och i vilken butik den kassen är billigast. Det är idag en självklarhet att jämföra priser när det kommer till el och försäkringar, men på livsmedelssidan ligger man efter – trots att det per år är en större utgift för nästan alla hushåll. En genomsnittlig familj med två vuxna och två barn kan spara 2000 kronor varje månad med Foodrunners, säger Michael Kärrberg som är vd och grundare av Foodrunners. 

Upplägg och resultat

Sommaren 2022 skulle Foodrunners precis lansera den nya sökmotorn FoodGenius, som med hjälp av avancerad teknik lär sig användarens preferenser. När du en gång valt vilken mjölk du föredrar kommer appen ihåg det och väljer automatiskt rätt produkt nästa gång du söker på “mjölk”. För att få ut budskapet valde de att köra ut ett antal digitala annonser, men resultatet blev inte som väntat. Det var då de tog hjälp av Holy Comms. 

– Annonserna Holy Comms gjorde för oss var fantastiska. Trots att annonserna bara bestod av korta citat och enkla bilder var de drygt dubbelt så effektiva som de vi gjort själva. Annonserna både ökade vår konvertering till klick och från hemsida till nedladdad app, under vissa tider med hela 300 procent! 

Samarbetet startades precis i början på sommaren, och trots att stora delar av Holy Comms redan var påväg ut i sommarledigheten kunde Foodrunners brådskande förfrågan mötas. 

– Vi är verkligen en startup och för oss är det alltid bråttom, och det kunde Holy Comms ändå lösa. Vi är jättenöjda! 

Det är just snabbheten Michael Kärrberg lyfter som en av de saker som skiljer Holy Comms åt från andra byråer. 

– Dels går det väldigt snabbt, och dels är det väldigt engagerade och roliga personer vi fått jobba med. Holy Comms fattar verkligen det digitala och det har varit precis det vi behöver!