Lisa Kruse i Veckans Brief. porträtteras som marknadsföringens Marie Kondo.
Pandemi, krig och inflation! Det är onekligen fortsatt dramatiska tider vi lever i. I takt med att många företag minskar sina budgetar för marknadsföring, men samtidigt behöver växla upp sina säljinsatser, krävs ett nytt strategiskt grepp om marknadsplanen.
Vår grundare Lisa Kruse intervjuas i Veckans Brief om hur man ska tänka för att öka resultaten och öka takten trots en sänkt budget. Hennes svar är att titta på hur organisationsgurun och Netflix-profilen Marie Kondo lagt upp sin metod “KonMari”. Metoden går ut på att samla allt man äger, kategori för kategori och bara behålla saker som sparks joy – saker man verkligen gläds åt.
“Många företag och organisationer behöver minska sin marknadsbudget på grund av det ekonomiska läget. Samtidigt har marknad vuxit till en viktigare del av affären de senaste åren. Om man då behöver minska sin marknadsbudget med 50 procent är det viktigt att man tar bort rätt saker. Här kan man som företag eller organisation dra inspiration från Marie Kondo och lägga fram allt som ingår i marknadsbudgeten, kategori för kategori, och titta på respektive del och ställa frågan om den levererar mot företagets eller organisationens ställda mål. Det hjälper företaget eller organisationen att identifiera och välja bort saker som är nice to have till fördel för saker som är need to have.”
I intervjun lyfter Lisa hur större bolag kan inspireras av mindre, när de “rensar ur garderoben”:
– Det är ett sätt att säkra ’basgarderoben’ när företag och organisationer inte längre kan vara lika fria med sina investeringar i marknadsföring. Detta ser man oftare bland mindre företag och organisationer som med större omsorg månar om respektive produktion och kanal. De tittar på varje element för att hitta outnyttjad potential i varje kanal snarare än testa många saker samtidigt.
Vilka är de största utmaningarna med metoden?
– Det gäller att inte tappa mixen. Du kan ha en kanal som fungerar mycket väl och där du
känner dig trygg att investera mer i. Blir du procentuellt för investerad i en specifik kanal
riskerar du att tappa allt om det sker förändringar på den kanalen, säger Lisa Kruse och
fortsätter:
– En annan utmaning är att målgruppens beteenden förändras och det är därför viktigt att
alltid analysera detta och vara redo att ändra sina investeringar.
Finns det något som aldrig ska kastas ut ur garderoben?
– Den gamla trotjänaren i marknadsplanen som alltid har funkat bör inte vara det första du
kastar ut åtminstone.
LISA KRUSES FEM SNABBA TIPS PÅ HUR MAN SKA TÄNKA KRING SIN MINSKADE MARKNADSBUDGET
Skala ned för att kunna vara helt säker på exakt vad som driver maskineriet framåt och vad som bara är fluff ovanpå, eller roliga saker ni laborerar med
Bestäm vad företaget/organisationen ska vara bäst på – det kan vara en kanal, tonalitet eller något helt annat som differentierar företaget eller organisationen på marknaden
Gå inte i fällan att låta samma personer inhouse göra allt, men ha inte heller anställda som inte kan göra fler saker än en, om inte den där enda saken är central för företaget eller organisationen
Titta inte ned på fötterna medan du springer, lyft blicken och säkra att målet är rätt – och att du väljer rätt vägar dit
Håll stenkoll på marknad och konkurrenter, inte för att härma dem utan för att vara säkra på att företaget eller organisationen inte liknar dem för mycket – upptäck andra branscher, gärna helt annorlunda än din egen, och använd dem som musa istället
Läs hela intervjun här.