“Liveshopping är ett sätt att få den fysiska upplevelsen digitalt”

Är det dags att flytta tillbaka lite fokus från sociala medier och väcka liv i den egna hemsidan igen? Kanske, iallafall om man får tro Sofia Correnti, PR & Communications manager på It-innovatören Giosg. Hon menar att framtidens marknadsföring handlar om lojalitet och community – och det skapar man bäst med smarta tekniska lösningar som bygger på data.

Efter att ha studerat PR på Berghs började Sofia Correnti sin karriär på Aller Media och Femina, för att sedan gå över till techbranschen. Det var då hon fick upp ögonen för färgsprakande utstickaren Giosg. När jag ringer upp henne över Google Meets en onsdag i mitten av oktober har hon varit Giosgs PR & Communications manager i ungefär ett år. Vårt samtal kommer att handla om artificiell intelligens som en självklarhet, liveshopping för att bygga community och popupfönster som driver konvertering – men först måste jag ställa en viktig fråga. 

Hur uttalas Giosg? 

– Haha, det uttalas som det stavas! Namnet hittades på av vår grundare som ville satsa på att skapa en kioskliknande miljö online där företag enkelt kan hitta sin kundtjänst, försäljnings- och marknadsföringsverktyg på ett och samma ställe. En giosg! 

Giosg är en plattform som hjälper sina kunder med verktyg för marknadsföring och försäljning. Allt började med ett verktyg för livechatt, som sedan utvecklades till att använda artificiell intelligens, men idag har de utökat utbudet för att hjälpa kunderna med allt som behövs för att omvandla en hemsida till en engagerande plats där kunder förvandlas till fans. Syftet är att skapa samma upplevelse online som kunderna förväntar sig att få i butik: istället för exemplevis ett butiksbiträde som tipsar om den bästa kampanjen just nu får onlinekunden samma information i form av ett popup-fönster – men bara om datan visar att de har intresse av den produkten. 

– Vår drivkraft är att växa tillsammans med våra kunder och att forma våra produkter efter vilka behov de har just nu, säger Sofia. 

Just AI är ett viktigt verktyg för att forma onlineupplevelsen, men trots att tekniken finns på plats och att teamet på Giosg gör det enkelt att implementera är det långt ifrån alla som har till exempel en AI-chatt på plats. 

Vi misstänker att företag, inom både B2B och B2C, inte vet hur enkelt det kan vara att implementera så pass avancerad teknik som ni har. Varför tror du att det är så? 

– Innan jag började på Giosg trodde jag också att det skulle ta lång tid att implementera något sådant, men det handlar bara om att implementera ett Giosg-script i sin HTML och sedan är man igång. Beroende på hur avancerad man vill vara tar det ibland inte mer än två timmar innan en kund är igång med sin AI-chatt. 

Två timmar??

– Ja, det är en väldigt user friendly produkt och det behöver verkligen inte vara så komplext som man tror. Det ska inte krävas många resurser för att komma igång och interagera med sina besökare. 

Det låter som att fler borde våga sig på mer avancerad teknik på sina hemsidor? 

– Ja! 

Popup-fönster som kommunikationskanal

En annan produkt Giosg erbjuder är popup-fönster. På deras hemsida förklarar de det som att “vi vill konvertera, men samtidigt inte störa”. 

När jag tänker på popup-fönster tänker jag på de där fula annonserna som poppade upp när man surfade på 00-talet och som man kryssade ned så fort som möjligt. Hur kan man använda popups på nya, kreativa sätt? 

– Många tänker som du när de hör “popup-fönster”, men det finns så mycket man kan göra! För det första är våra popups alltid i en layout som ser ut att vara en del av hemsidan efter sin egen branding och varumärkesfärger. Våra kunder väljer själva hur den ska se ut, om storleken ska vara liten eller stor för ändamålet. Sedan kan du också välja hur och när den ska dyka upp. Om man ser att en person har varit inne på en specifik sida flera gånger kan det poppa upp på den sidan att man har en kampanj i en produktkategori kunden visat intresse för. Det går alltså att trigga popupen baserat på den data man har om kunden i Giosg. Popupen kan också vara vilande och behöver inte “poppa upp”. 

Förutom att tipsa om en specifik kampanj kan Giosgs popup-fönster också tipsa om nyhetsbrev, hålla i frågesporter eller göra en undersökning. Tekniken bakom följer alltid de bästa metoderna för att säkerställa höga konverteringsfrekvenser.

Så jämfört med på 00-talet handlar det mer om att visa kunderna vad de borde vilja se – snarare än något de bara vill kryssa bort? 

– Ja precis! Det behöver inte vara något som dyker upp i ansiktet på ett jobbigt sätt, dagens popups ska vara ämnade för något bra. Jag tror till exempel mycket på att promota sitt eget content med popups. 

Liveshopping – för att interagera med sin målgrupp

Just nu håller Giosg på att starta upp ett nytt segment de ser ett stort behov av på marknaden: liveshopping. För den som håller koll på trender inom marknadsföring är begreppet knappast något nytt, men för någon som levt under en sten kan man förklara det som en modern version av TV-shop, fast ofta med influencers som programledare och alltid med ett specifikt varumärke som avsändare. Företag som nyligen gjort lyckade satsningar på liveshopping är till exempel Arken Zoo, Kjell & co, Lindex, H&M och NK.

– Liveshopping är i grund och botten ett digitalt sätt att interagera med sin målgrupp på. Vi som marknadsförare vet ju att video är ett väldigt starkt medium för att nå fram, säger Sofia.

Inom segmentet liveshopping kommer Giosg att erbjuda tre olika produkter. Det första är shoppable video: en förinspelad video som ligger på hemsidan och som länkar till produkterna i samband med att de visas (ett perfekt sätt att återanvända marknadsföringsmaterial som bara ligger och samlar damm på servern!). En annan produkt är “one-to-one”, alltså personal shopping gone digital – där ser Sofia särskilt stor potential hos apotek eller dermatologer, då kunderna kan ta ett videosamtal med en expert och fråga om hur produkter bäst ska användas. Den tredje produkten är den som man kanske främst förknippar med liveshopping: “one-to-many”. 

– Den lanserar vi med en pilotkund i november och vi har stora ambitioner och planerar att ta marknaden med storm med de olika features vi utvecklar tillsammans med våra kunder! 

Liveshopping är verkligen en stor trend just nu. Tror du att det är en fluga eller är det framtiden? 

– Jag tror ju någonstans att digitaliseringen är framtiden. Den fick en ordentlig skjuts under pandemin men är här för att stanna. Handeln kommer alltid behövas både digitalt och fysiskt och liveshopping är ett sätt att få den fysiska upplevelsen digitalt. Det gäller dock att hitta sin egen nisch, att inte kopiera konkurrenternas koncept, och att jobba med sin målgrupp! 

Så precis som med all annan marknadsföring gäller det att bygga sin liveshopping kring målgruppens behov? 

– Ja, och att testa sig fram tills man hittat rätt. Jag tror mycket på att interagera med sin målgrupp och låta de ställa mycket frågor under eventet. Liveshopping är ett bra sätt att driva försäljning – men det handlar också om att lära känna sin målgrupp och att komma dem närmare. 

Om du spanar ännu mer in i framtiden – hur tror du att kundkommunikation och försäljning online kommer att se ut då jämfört med idag? 

– Jag har gått på många retailevents på sistone och det jag kan se är att många kommer att växa kring sitt community för att uppnå resultat. Alla startar lojalitetsklubbar för att kunderna ska kunna samla poäng, bli inbjuden till olika lanseringar och chatta med andra som är intresserade av samma sak. Även inom B2B kommer man gynnas av att bygga lojalitet, att kommunicera med målgruppen och att verkligen lyssna på deras behov. 

Det stämmer verkligen att man ser fler och fler varumärken som jobbar med sina communityn och har lojalitet som främsta ledord. Är det en anledning till att deras egen hemsida blir en allt viktigare kanal? 

– Ja verkligen, där ser vi ett skifte. På sin hemsida kan man arrangera liveshopping, promota videos och göra roliga interaktionsmöjligheter som spel, tävlingar och quiz. Jag tror verkligen på att jobba med “gamification”. 

Så framtiden handlar enligt dig om att ta tillbaka en del av fokuset från sociala medier, där man är mer låst, och istället göra sin egen hemsida till en bra och rolig plattform för alla lojala kunder i ens community? 

– Precis. 

Inspirationen flödar och jag tar en snabb titt på vår egen hemsida, holycomms.se. Där lyser interaktionskanalerna med sin frånvaro. Här finns verkligen förbättringspotential!

En sista fråga. Om man som företag idag inte har någon slags interaktionskanal alls på sin hemsida, vad tycker du är viktigast att komma igång med? 

– A och O enligt mig är en kundservicechatt och ett popup-element som triggas i rätt tid, för att till exempel tipsa om en pressrelease eller en kampanj. Det och videocontent – det är element som verkligen ger effekt. 

Läs mer om Giosg och deras spännande innovationer här (klick!).