Resumé: Holy Comms ökar omsättningen med 41% och satsar på expansion

Resumé skriver om att Holy Comms stängde det brutna räkenskapsåret 2022 på 20,5 miljoner. Nu ökar byrån expansionstakten med 6 affärsområden och 35 medarbetare.

MaaS-byrån Holy Comms har funnits i drygt 3,5 år och erbjuder kommunikationstjänster i abonnemangsform. Kunderna prenumererar på ett antal “credits”, som löses in mot olika tjänster varje månad och levereras av ett fast kundteam samt  varierande specialister och kreatörer baserat på månadens upplägg.

År 2022 omsatte bolaget 20,5 MKR, en ökning från 2021 då omsättningen låg på 14,5 MKR. Resultatet sjönk från 3,5 MKR till 2,8 MKR, som ett led av att bolaget investerat i rekryteringar av seniora personer, medieköp och utrustning. 

Holy Comms var vid den brutna räkenskapsåret 31 juli 23 anställda (9 anställda 2021). Under hösten 2022 har antalet medarbetare vuxit till 35 personer. Under året har många nya kundsamarbeten signats och inletts. Några av kunderna är 7Eleven, Pressbyrån, Apotek Hjärtat, Poolia, Nordiska Galleriet och RFSU. Holy Comms jobbar även med en stor mängd mindre företag, samt startups och scaleups – som Vården.se, Trine, SaveLend och Insurely. 

– Vår claim to fame må vara att vi tycker att kommunikationsbranschen är helt trasig – men för oss är det rätt centralt. Vi tycker att branschen sviker en stor del av bolagen som behöver marknadsföring för att växa, men som inte har lust eller råd att lägga de bisarra summor byråerna gillar att fakturera.  Vi tycker att det känns sundare att kolla på hur techbolagen gör för att formatera sig. De sätter kunden i centrum istället för guldäggen, säger Fredrik Kruse, vd och delägare på Holy Comms. 

Målsättningen för Holy Comms är att växa samtliga affärsområden, som idag innefattar PR, editorial, design, film och foto, kampanj och strategi. Under året har en rad seniora rekryteringar genomförts inom respektive område, men bolaget har även jobbat fram processer och strukturer för att gå från startup till scaleup. 

– Vi vill vara ett one stop shop för alla tjänster inom marknadsföring kunden kan tänkas behöva. Genom att kunna erbjuda all spetskompetens, och generalistkompetens, som kunder med olika behov och faser behöver gör vi oss relevant för både större och mindre företag, säger Fredrik Kruse, vd.

Läs artikeln här!