Vad ska man tänka på inför en PR-push?

Du som står inför en första PR-insats kan behöva lite guidning.

1. Bestäm vad ni har för syfte med PR överlag. Det kan exempelvis handla om att skapa kännedom om en ny produkt eller bilda opinion i en viss fråga. Syftet bör kroka arm med era övergripande affärsmål, men PR kan även användas för att nå vaurmärkesstrategiska målsättningar. Exempelvis kanske ni vill visa att ni är mer si eller så än konkurrenterna, som i övrigt liknar er mycket?

2. Prioritera bland era budskap. Säger ni allt på en gång är det lätt att tappa tråden, både för er och för mottagaren. Kom ihåg att journalister dessutom har full rätt att själva välja vad de vill ta med och ej. Om ni försöker trycka in för mycket i en och samma PR-push riskerar ni att det minst viktiga, från ert perspektiv, är det som lyfts.

3. Sätt er in i målmedias perspektiv för att avgöra om nyheten eller tesen är aktuell och har ett allmänintresse. De flesta medier har tydlig och explicit information om sina läsare på sina “annonsera hos oss”-sidor. Där kan ni svart på vitt ta del av vilken eller vilka målgrupper publicisten producerar sitt innehåll för. Det är lätt att fasta i ett klassiskt inifrån-och-ut-perspektiv, men kom ihåg att “slutkunden” är publicistens läsare, tittare eller lyssnare; det är dem ni paketerar er nyhet eller opinionsmaterial för.

4. Var redo med hela paketet innan ni kontaktar respektive redaktion eller journalist. Skicka allt på en gång, i ett så kallat presskit. De ska inte behöva fråga er om att få ta del av detta, ni ska servera det till dem upfront:

  • Tydligt budskap från er primära talesperson som gärna får backas upp av siffror
  • Nytagen pressbild på er talesperson, som ni har rätt att använda, och fotografens namn
  • Kontaktuppgifter till lämplig presskontakt (som finns tillgänglig via telefon!)

5. Stirra er inte blinda på antal läsare eller följare – nischade medier eller influencers med mindre räckvidd men rätt målgrupp kan vara kanalerna där ni får bäst effekt. Kom ihåg vilka ni ska synas för – våga utelämna de creddigaste eller största medierna från era målmedier, om det inte är där er målgrupp rör sig. Om er målgrupp är smal är det sannolikt allra mest relevant att synas i medier som är nischade inom ämnet.