Lisa Kruse om de-influencing i Dagens Nyheter

Autenicitet, moraliskt ifrågasättande och ett generationsskifte på sociala medier, allt knyts samman när trenden “de-influencing” tar sociala kanaler med storm. Vår grundare, Lisa Kruse, deltar i Dagens Nyheters artikel om de-influencing, trenden där influencers kritiserar och ifrågasätter produkter i sociala medier.

De-influencing är antitrenden på allas läppar. Hashtagen #deinfluencing har över 385 miljoner visningar på TikTok, och går ut på att ifrågasätta eller kritisera starkt marknadsförda produkter eller tjänster. Gör du en snabb sökning hittar du en uppsjö av smink, träningsredskap, proteinshakes och andra produkter som du till varje pris ska välja bort.

I en artikel i Dagens Nyheter beskriver Lisa och andra inom branschen sin syn på fenomenet.

“Gen Z är inte lika besatta av kap, lyx och kampanjer som millennials är. Vi har länge vetat att de tycker att det är viktigt med transparens, autenticitet och att varumärken bidrar till något bättre”, säger Lisa i intervjun

Hon menar även att trenden bör ses som ett tecken i tiden, där den ekonomiska oron, klimatpåverkan och överkonsumtionen hamnat i rampljuset.

“Jag tycker man ska se gen Z som en ny maktelit i våra nya populärkulturella kanaler. Det är därför inte förvånande att trender som de-influencing kommer så starkt, pådrivet av en orolig värld.”

Läs hela artikeln från Dagens Nyheter här *klick*