“Det händer något när inte alla är stöpta i samma form”

Mångfald är nyckeln enligt Tobiis kommunikationschef Lina Perdius

Tobii är ett av Sveriges ledande innovationsföretag och levererar teknik inom attention computing till bland annat forskare, marknadsförare och gamers – över hela världen. Holy Talks har träffat Tobiis kommunikationschef Lina Perdius, som menar att mångfald i teamet är en av nycklarna till att lyckas med marknadsföringen mot en så bred målgrupp. 

– Det gör att vi tänker olika och ständigt måste utmana oss själva i vårt tankesätt, istället för att vara ja-sägare som dunkar varandra i ryggen för att sedan lansera något som blir pannkaka. 

Lina Perdius har jobbat med PR och kommunikation i 10 år. Karriären började på PR-byrån AxiCom, där hon utvecklade sitt intresse för IT och teknik. Nästa stopp blev kommunikationsbyrån Narva, där hon jobbade med stora teknikföretag och deras kommunikation. 

– När jag började på AxiCom ansågs teknik vara ett litet särintresse som bara utpräglade tekniktidningar skrev om. Det har varit häftigt att följa den utvecklingen, berättar Lina Perdius och fortsätter:

– När jag sedan fick jobba med Barncancerfonden insåg jag att även om jag tycker att teknik är kul så vill jag inte bara jobba med att promota stora IT-bolag. Jag ville också känna att jag arbetade för något som faktiskt gjorde skillnad på ett större plan. 

Det var då hon blev kontaktad av Tobii Dynavox.

Ledande inom attention computing 

Även om gemene man kanske inte har hört talas om Tobii är det ett av Sveriges främsta innovationsföretag med en ledande position inom teknologi för attention computing. Allt startade med att Tobiis tre grundare en dag för 20 år sedan satte sig ner och funderade på hur man kunde använda eye tracking inom forskning och som ett sätt för personer med funktionsvariationer att kommunicera. Idag används Tobiis teknologi inom en mängd olika områden. 

Med attention computing menas både eye tracking (där exempelvis en skärm kan känna av vad man tittar på), head tracking (där en bil kan märka att du vänder dig och tittar i sidospegeln) och sensorteknik som känner av känslotillstånd. Tekniken används idag väldigt brett och i forskningsvärlden har man, med hjälp av Tobiis lösning, gjort upptäckter inom Alzheimers, Parkinson och autism. Lina berättar: 

– En forskare i USA använde vår teknik för att tidigarelägga upptäckten av autism hos barn. Med hjälp av eye tracking har man kunnat se hur barn redan i spädbarnsåldern tittar på ett annat sätt än barn utan autism. Då kan läkaren flagga för det och sätta in stödinsatser både för barnet och föräldrarna så tidigt som möjligt. 

En annan typ av användning, som kanske är särskilt spännande för personer i kommunikationsbranschen, är att Tobiis sensorer – på riktigt – kan mäta effekten av en reklamskylt. Tidigare har man pratat om hur många personer som går förbi skylten varje dag – nu kan man mäta hur många av dem som faktiskt tittar på annonsen. 

Gamingvärlden är ytterligare en bransch där Tobii verkar. 

– Där handlar det om allt ifrån att styra spel med ögonen och huvudet, som nu senast i Microsoft Flight Simulator som applicerade vår teknik för att spelaren ska kunna röra huvudet runt i flygkabinen, till att göra det möjligt att få ögonkontakt i en VR-värld. I Facebooks Metaverse kommer eye tracking att bli en jätteviktig del. 

Vänder sig mot många målgrupper samtidigt

Under 2021 genomgick Tobii en stor omorganisering. Tobii Dynavox blev ett eget bolag som utvecklar kommunikationshjälpmedel för personer med funktionsnedsättningar, baserade på Tobiis teknik. Det som tidigare var Tobii Pro och Tobii Tech slogs samman för att bli Tobii, och där är fokuset själva tekniken. I samband med det blev Lina Perdius Tobiis nya kommunikationschef. Så hur leder man ett marknadsföringsarbete när produkten man säljer riktar sig åt så många håll samtidigt? 

– Vi har en typ av kommunikation mot gamers, med trådar på Reddit och forum i Discord, och en helt annan typ av kommunikation mot forskarvärlden. Där är det jätteviktigt med detaljerad och avancerad produktinformation där forskarna kan känna sig trygga i att vår teknik kommer att hålla för deras planerade projekt. När vi vänder oss mot marknadsbyråer blir det ytterligare en annan typ av kommunikation. 

Vilka har varit era framgångsnycklar i arbetet med kommunikationen? 

– Det är svårt att jobba med så många olika typer av områden, men en metod är att vi jobbar mycket med säljcykler. Man får hitta sin årscykel där man pushar för mer specifika områden när det passar som bäst. På hösten vet vi till exempel att många forskare får igenom sina anslag, då riktar vi oss mer mot dem. Vi jobbar också mycket utifrån teman för att hitta en bra balans. Nu när Metaverse är så stort passar det oss jättebra att jacka in i det och därigenom leverera den bredare bilden av Tobii, snarare än att djupdyka i något. 

Förutom det konkreta arbetet som görs på Tobiis marknadsavdelning lyfter Lina en annan viktig nyckel till framgång.

– En av de största framgångsfaktorer vi har är mångfalden. Vi består av ungefär 50 olika nationaliteter på Tobii och det reflekterar spännvidden vi har. Det händer något när inte alla är stöpta i samma form – vi kommer från olika delar av världen och tror på olika saker. Det gör att vi tänker olika och ständigt måste utmana oss själva i vårt tankesätt, istället för att vara ja-sägare som dunkar varandra i ryggen för att sedan lansera något som blir pannkaka. 

Idag har Tobii kontor i 14 länder och tack vare lokala marknadsteam som stöttar det globala kan de nå ut på det sätt som fungerar bäst i varje marknad. 

– I Japan jobbar de helt annorlunda än oss. De skickar bland annat ut handskrivna brev till sina kunder, säger Lina.

Hur ser framtiden ut för Tobii? 

– Den är väldigt ljus och spännvidden för vad vi tar oss an kommer att fortsätta breddas – vi fortsätter hela tiden att identifiera nya områden som vi kan ta oss in i. Jag älskar mitt jobb och med den här sammanslagningen har vi en så spännande tid framför oss!