Cervera Företag

Cervera Företag: “Holy Comms fluffar inte till det, som andra byråer tycker om att göra”


Henrik Örnstedt, verksamhetschef B2B på Cervera Företag, om varför han älskar konceptet Marketing as a Service, om utmaningarna med att etablera ett helt nytt affärsområde och hur han ser på samarbetet med Holy Comms, nu och framåt.

Bakgrund

Han har själv jobbat med Software as a Service (SaaS) sen 2005, så visst fanns det något kittlande med en Marketing as a Service-byrå. Som verksamhetsansvarig för Cerveras nya företagssatsning eftersökte Henrik Örnstedt en byrå som kunde fungera som en partner, snarare än en leverantör. På en rekommendation från en kollega kom han i kontakt med Holy Comms vars modell passade Henriks komplexa uppgift att etablera ett helt nytt varumärke inom Cervera-sfären: Cervera Företag.

Cervera Företags vision är att skapa trivsel och välmående i svenska kontorsmiljöer. I planen återfinns att skapa en helt ny varumärkesidentitet och att sätta ramarna för något som är beprövat på konsumentmarknaden, men som ännu är oprövat när det kommer till företagskunder, Henrik utvecklar:

– Vi vill skapa en möjlighet för företag att dra nytta av allt som Cervera står för, även utanför hemmet. Det är suddiga gränser mellan kontor och hem idag och här vill vi vara en spelare som skapar trivsel i näringslivet. Anledningen är att trivsel är så otroligt viktigt, om den är hög mår de anställda bättre och företagen kan leverera bättre. Inte minst är det viktigt under den tid vi lever i. Under nästa år kommer hemmajobbandet fortfarande vara en stor del, men människor kommer i viss mån återgå till kontoret och där har vi möjligheten att verkligen vara med och påverka för att få människor att trivas ännu bättre, det känns spännande.  


“Holy Comms har gått in med ett stort ägarskap redan från början”

Efter att en kollega rekommenderat Henrik för Holy Comms träffades de på ett första möte och Henrik förstod snabbt att de var en “perfect match”. I uppstarten av ett nytt affärsområde är tempot intensivt, lägg där till en kommande julhandel som är det största som händer på hela året. Henrik berättar. 

– För mig är det viktigaste att de jag jobbar med har samma ägarskap av sin uppgift som jag har för min, Holy Comms tog verkligen ägarskap över kommunikationen och jag har känt ett högt förtroende sen dag ett. Holy Comms pratade tidigt om mål, och att jobba efter KPI:er som är mätbara, istället för att “fluffa till det” som många andra byråer tycker om att göra. Vi behövde i mångt och mycket bestämma vad Cervera Företag skulle vara, både ur ett holistiskt och strategiskt perspektiv.

Upplägg och resultat

Holy Comms första uppdrag var att stötta Cervera Företag inför julhandeln och den stora satsningen det innebär – tillika verksamhetens allra första kampanj. Här har Holy Comms stöttat med både strategi och produktion. Henrik har ett månadsabonnemang hos Holy Comms som innebär stor flexibilitet och möjligheten att byta ut tjänster från den breda paletten av kommunikativa och kreativa tjänster. Henrik ser just flexibiliteten som en av de allra största styrkorna.

– Det jag verkligen älskar är den breda meny av tjänster och kompetenser som finns till förfogande med kort varsel, och dyker ett akut behov upp vet jag att det bara är ett mail eller telefonsamtal bort. Holy Comms är också väldigt proaktiva och kan tillsammans med oss tweaka processer längs vägen. Dessutom låser man, genom abonnemanget, inte upp sig på långa avtal, vilket brukar vara praxis inom byråvärlden. På så vis blir ju också risken lägre.

Efter några månaders intensivt samarbete har Henrik redan sett fina resultat och han hoppas och tror att samarbetet kommer fortsätta, även när julen är över, han ser med tillförsikt fram emot 2021.

– Vi har med stor hjälp från Holy Comms etablerat varumärket hos den målgrupp vi ringade in från början. I våra mätningar kan vi se hur vi nuddar en potentiell kund i flera kanaler. E-postmarknadsföringen levererade en öppningsfrekvens på runt 30 procent vilket blev en snackis internt hos oss. Vi kan också se att man genom sökorden hittat in till sajten och överlag har vi lyckats kartlägga kundresan på ett bra sätt vilket gett oss flera viktiga insikter. 

“Holy Comms har hjälpt oss växla upp från ingenting till någonting”

Just närheten till Holy Comms understryker Henrik som en av de viktigaste nycklarna i samarbetet. För Cervera Företag, som är ett nystartat bolag och som saknar marknadsavdelning är Holy Comms och marketing as a service-modellen särskilt passande, men han tror att många andra typer av företag kan dra nytta av sättet Holy Comms jobbar på: 

–  Vi är ett litet bolag, även om vi verkar i en stor kontext, så i vårt fall blev Holy Comms till vår förlängda marknadsavdelning. De har hjälpt oss växla upp från ingenting till någonting. I övrigt tror jag att Holy Comms passar bolag som behöver ha in ett par fräscha, nya ögon. Eftersom vi gjort en julkampanj ihop med gott resultat kan jag också rekommendera företag som står inför något liknande att anlita Holy Comms. De är både snabbfotade och duktiga i leveransen. En annan sak jag gillar är att de med sina kompetenser kan utmana gamla konventioner, våra säljare har till exempel fått retorikträning vilket ju också är viktigt ur ett kommunikationsperspektv. Sammanfattningsvis har samarbetet med Holy Comms varit väldigt värdefullt för oss och jag tror att man kan hitta vinning i att samarbeta med dem oavsett om man är stor eller liten. Vi har också haft stor nytta av att ha en speaking partner som i detta fall var Hanna på Holy Comms. Hon har styrt kommunikationen vilket möjliggjort för oss att köra fullt. Holy Comms har verkligen lagt mycket kraft och energi vilket pushat och inspirerat oss.